Paulo Coelho Špiónka knižná recenzia

Knižná recenzia: Špiónka

Autor: Paolo Coelho

• Recenzent knihu čítal: 3 hodiny
  • Počet strán: 184
  • Rok vydania: 2016

Nie je to klasický Coelho, ale…

Mata Hari. Každý o nej počul, no len málokto vie podrobnosti z jej života. Aká vlastne bola? Sú teórie o špionáži niečím podložené? Skutočne bola prostitútkou? A môžeme to vlastne dnes – po takmer 150tich rokoch od jej narodenia – ešte zistiť?

Paolo Coelho sa snažil vyskladať životopis Margarethy Geertruidy Zelle alebo Mata Hari, ako sa nechala prezývať, na základe jej listov, ktoré písala vo väznici. Dôvodom jej väzby bolo obvinenie zo špionáže počas prvej svetovej vojny, dôsledkom ktorého ju ako 41ročnú popravili. Jeho spôsob interpretácie je vskutku pozoruhodný – niektoré pasáže majú neutrálneho rozprávača, pričom však prevláda rozprávanie v prvej osobe, za ktorým stojí práve interpretácia listov Mata Hari.

Čitateľ sa tak dozvedá podrobnosti z jej života – o detstve, manželskom živote, kariére tanečnice i osobnostnom profile v podobe úvah, myšlienok a životnom presvedčení. Postupne možno prísť na to, ktoré skutky ľutuje a za ktorými si stojí, prečo v jednotlivých fázach života konala tak alebo onak.

„Divadlo obkľúčili a predstavenie prerušili práve vo chvíli, keď som sa nachádzala v okamihu hlbokého sústredenia a dávala zo seba to najlepšie, čo som mohla po dlhom čase bez poriadneho tréningu. Nemeckí vojaci vyšli na javisko a oznámili, že od toho dňa sú všetky predstavenia v divadlách zrušené až do odvolania.“Paolo Coelho

Kniha pôsobí už od úplného začiatku trochu depresívne, pričom hladina úzkosti a skľúčenosti postupom času mierne kolíše, no nikdy sa z textu úplne nevytráca. Najväčší rozmach depresivity spôsobila scéna odohrávajúca sa hneď v úvode, ktorú autor využil na to, aby čitateľom detailne vykreslil scénu z popravy. Hneď na to prichádza na rad rozprávanie Mata Hari, ktoré je rovnako plné rôznorodých deprimujúcich zážitkov – od opisov znásilnenia až po náhlu smrť známej osoby.

Ako už bolo naznačené v úvode recenzie, Špiónka nie je klasická Coelhovka, na akú sú jeho verní čitatelia zvyknutí. Autor sa predovšetkým venuje tvorbe filozofických románov, z ktorých vôbec nie je ťažké vyňuchať motivačné myšlienky. Píše totiž pomerne jednoducho, jazykom ľudu a všetky múdrosti, ktorými text dopĺňa, nezahrabáva do úplnej hĺbky, takže sú zrejmé každému. V tomto prípade však nielenže zmenil žáner (z fiktívnych príbehov sa podujal na spracovanie biografie), ale rovnako aj svoj štýl. Rozprávanie Mata Hari totiž obsahuje niekoľko myšlienok, ktoré stoja za povšimnutie, no dá to miernu námahu, kým si ich čitateľ všimne a dokáže ich spracovať na vedomej úrovni.

„Koľko som mala rokov? Dvadsať? Dvadsaťjeden? Nemohla som mať viac ako dvadsaťdva, hoci podľa pasu, s ktorým som cestovala, som sa narodila 7. augusta 1876, a keď sa vlak pohol smerom do Berlína, noviny uvádzali dátum 11. júl 1914. Mne sa však nechcelo rátať, viac ma zaujímali udalosti spred dvoch týždňov. … Nech je, ako chce, cítila som sa celkom iná než ostatné ženy vo vagóne.“Paolo Coelho

Preto si možno predstaviť, že drvivá väčšina fanúšikov Paola Coelha s týmto titulom nebude spokojná. Po určitom čase môže nastať fáza, kedy text pôsobí monotónne a tento jav sa objaví predovšetkým u tej časti publika, ktorá je rozčarovaná náhlou zmenou autorovho štýlu. Práve sklamanie a zbytočné očakávania môžu spôsobiť, že nebudú schopní vnímať text súvislo a komplexne.

Paolo Coelho sa narodil v roku 1947 v brazílskom Rio de Janeiro. V minulosti bol riaditeľom divadla, skladateľom a novinárom. Momentálne sa na plný úväzok venuje písaniu kníh, pričom svoje prvé dielo Pútnik – mágov denník vydal v roku 1987. Medzi jeho najznámejšie romány patria Alchymista, Brida, Veronika sa rozhodla zomrieť, Jedenásť minút či Víťaz je sám.

Paulo Coelho autor

Paulo Coelho autor

Špiónku odporúčame čitateľom, ktorí si nepotrpia na dynamiku deja a vedia nájsť pozitíva aj v príbehoch, ktoré na povrchu nie sú dramatické či napínavé. Ak ste navyknutí sem-tam sa ponoriť do životopisu, viete, čo všetko tento žáner obnáša a poskytuje, Špiónku si vychutnáte. V prípade, že nie ste veľmi stotožnení s predchádzajúcou tvorbou Paola Coelha, určite nad týmto titulom nelámte palicu. Špiónka sa totiž v mnohom líši od jeho ostatných kníh.

• pre milovníkov biografií
  • ak vás zaujíma persóna Mata Hari
  • aj pre čitateľov, ktorí doposiaľ neprišli Coelhovi a jeho knihám veľmi na chuť

• autentické zobrazenie pocitov
  • kniha prináša množstvo emotívnych okamihov
  • ľahké a rýchle čítanie
  • jednoduchý jazyk

• ak ste sa o život Mata Hari zaujímali predtým, kniha vám veľa šokujúcich odhalení neposkytne
  • ide o zaujímavú, no priemerne spracovanú biografiu

Odporúčané knihy od autora Paula Coelha

Alchymista - 2. špeciálne vydanie Paulo Coelho cena

Cena: od 9,41 €

Alchymista

Očarujúci román Paula Coehla nadchol a zaujal čitateľov na celom svete. Príbeh o pastierovi Santiagovi, ktorý cestuje zo španielskej domoviny do egyptských púští, aby našiel poklad pochovaný v pyramídach, očarí svojou jednoduchosťou a múdrosťou. Svieži, inšpiratívny, hlboko ľudský príbeh Santiaga je večným svedectvom o tom, ako sila snov môže meniť svet a aké dôležité je načúvať svojmu srdcu. Lebo nezabúdajte: Tvoje srdce je tam, kde je tvoj poklad…čítať viac

Veronika sa rozhodla zomrieť Paulo Coelho cena

Cena: od 14,16 €

Veronika sa rozhodla zomrieť

Zdá sa, že Veronika má všetko, čo si môže mladé dievča želať. Chodí na večierky, stretáva sa s atraktívnymi mladými mužmi, a predsa nie je šťastná. Niečo jej chýba. A tak sa jedno ráno Veronika rozhodne zomrieť. Po neúspešnom pokuse o samovraždu sa ocitá v luxusnom sanatóriu pre duševne chorých a za niekoľko vypätých dní, ktoré jej lekári dávajú do konca života, s prekvapením v sebe objavuje nepoznané city: nenávisť, strach, zvedavosť, lásku – aj sexuálnu túžbu….čítať viac

Cudzoložstvo, 2. vydanie Paulo Coelho cena

Cena: od 11,62 €

Cudzoložstvo

Linda má tridsaťjeden rokov a v očiach druhých vedie dokonalý život: žije vo Švajčiarsku, jednej z najbezpečnejších krajín sveta, má stabilné manželstvo, milujúceho muža, milé, dobre vychované deti a prácu novinárky, na ktorú sa nemôže sťažovať. Zrazu si uvedomí, že jej život je jednotvárny a predvídateľný. Už nedokáže predstierať, že je šťastná, v skutočnosti prepadla príšernej apatii. Všetko sa zmení, keď stretne bývalého priateľa zo školských čias. Z Jacoba sa stal úspešný politik a počas rozhovoru v nej prebudí vášeň, ktorú už dlho nepocítila. Linda urobí všetko, aby si získala jeho lásku, a bude musieť zostúpiť až na dno ľudských citov, aby napokon našla vykúpenie….čítať viac