Tá bolesť ťa prejde Mia Žureková - knižná recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Tá bolesť ťa prejde

Autor: Mia Žureková

• Vydavateľstvo: NoMantinels
  • Recenzent knihu čítal: 1.5 hodiny
  • Počet strán: 128

Terapia, ktorá jatrí rany…

Je skutočne také ťažké akceptovať niekoho inakosť? Čo by sme tým stratili, ak by sme prestali mať predsudky voči niekomu, kto sa od nás niečím líši? Vlastne nič… A čo tým strácajú ľudia, ktorých nechceme akceptovať? Doslova všetko… Toto je jeden z odkazov útlej knihy, ktorá nie je pre každého – práve preto, že je iná a o inakosti aj hovorí. A pritom… Pritom by si ju mali všetci prečítať.

Knižka Tá bolesť ťa prejde je súborom niekoľkých listov, ktoré hlavná postava píše na odporučenie svojej psychoterapeutky. Sú adresované Michalovi, bývalému kolegovi z práce a osobe, ktorá sa neprijala preto, že ju neprijali iní. Michal tu už dnes nie je a práve z toho dôvodu si môže ich pisateľka dovoliť byť maximálne úprimnou. Tieto listy totiž nikto, koho sa týkajú, čítať nebude.

Čitateľ sa vďaka listom dozvedá podrobnosti a detaily tohto priateľstva, ktoré spočiatku pôsobia banálne, no každou vetou sa ich význam prehlbuje. Všedné spomienky sa striedajú s nevšednými zážitkami a s pocitmi smútku, viny aj prchavej radosti, ktorá je dnes nadobro pochovaná v minulosti. Na pomerne malej ploche dostáva čitateľ akýsi paradox – ucelený obraz jedného priateľstva, v ktorom však mnoho dielikov chýba.

„A dodnes mi v pamäti rezonuje ešte ďalší dôležitý fakt, ktorý na mňa vyskočil pri googlení – podľa prieskumov zažíva viac ako polovica ľudí, ktorí sa identifikujú ako transrodoví, depresiu alebo úzkosť. Povedomé, však? No som presvedčená, že človek nikdy nie je nespokojný sám so sebou len preto, že si to sám povedal, ale preto, že mu takýto obraz vnútilo okolie. Tebe vnútilo príliš úzke hranice, hanbu a vymazanú sebalásku.Mia Žureková
...

Autorka listov čitateľovi postupne odovzdáva okrem spomienok aj kúsky zo svojho vlastného sveta. Bolo zaujímavé sledovať, ako ju toto priateľstvo menilo a ako pomaly nachádza paralely medzi svojimi emóciami a minulosťou – či už Michalovou, alebo vlastnou. Ide o malé dielko, ktoré čitateľ zhltne na jedno posedenie, no o to viac si ho vďaka mnohým charakteristickým črtám vychutná. Samozrejme, len za predpokladu, ak je ochotný vcítiť sa do kože niekoho INÉHO.

Koniec knihy v sebe nesie mimoriadne silnú emóciu. Hoci ide o pár strán, čitateľa prekvapí ich autentickosť a hĺbka. Aj keď nejde o príbeh, ktorý by sa mohol odohral v každej domácnosti, publikum mu jednoducho uverí a nemá potrebu zamýšľať sa nad detailmi alebo ho spochybňovať.

„Z našich rozhovorov, ktoré sme často viedli v správach, ma veľmi zasiahli tvoje slová o nezmierení sa. Napísala si to tak boľavo pekne, vo verzii, ktorú si hádam správne pamätám: ,Nie je to niečo, čomu nájdeš vo svojom vnútri miesto a prijmeš to v jeho celistvosti. To nejde. Vracia sa to v nových formách, je to v hĺbke teba, tvojou súčasťou, formuje ťa to.´“Mia Žureková

To, že autorka knihy Mia Žureková za svoj život napísala tisíce strán článkov, je z knihy nesmierne cítiť. Široká slovná zásoba, skvelé vykreslenie atmosféry a zachytenie pocitov, ktoré sa okamžite presúvajú k čitateľovi bez toho, aby mal pocit, že je na neho vyvíjaný nátlak… Aj spôsob rozprávania je elementom, ktorý umocňuje výnimočnosť knihy a prehlbuje melancholickú atmosféru.

Mia Žureková vyštudovala žurnalistiku na UK v Bratislave. Má za sebou niekoľkoročné skúsenosti s prácou v médiách a od roku 2016 pôsobí v denníku SME. Venuje sa témam, ako sú rodová rovnosť, práva žien či feminizmus. Tá bolesť ťa prejde je jej knižným debutom.

Mia Žureková autorka

Mia Žureková autorka

Kniha je úplne iná, ako by ste čakali, a to je len dobre. Poukazuje predsa na inakosť a dôležitosť jej akceptácie. Zanechá vo vás množstvo pocitov či otázok, no rovnako aj zdanie, že vám niečo chýba. Tento kúsok čohosi, ktorý v knihe nenájdeme, však všetci musíme hľadať niekde inde – sami v sebe. Pretože každý z nás je zodpovedný za ďalšie a ďalšie príbehy, podobné tým, aké nájdeme v tejto knihe.

• ak milujete knihy, ktoré majú emóciu
  • ak hľadáte knihu s LGBTI tematikou
  • pre každého, kto hľadá knižku, ktorú prečíta na jedno posedenie