Knižná recenzia: Temné kone

• Vydavateľstvo: Lindeni
  • Recenzent knihu čítal: 4,5 hodiny
  • Počet strán: 376
  • ISBN: 9788056630846
  • Originálny názov: Dark Horses

Príbeh, ktorý zabolí, nahnevá a poukáže na to, aké ľahké je tváriť sa, že sa za zatvorenými dverami neodohráva zločin…

Hranica medzi láskou a cielenou manipuláciou „milovanej“ osoby je, zdá sa, veľmi tenká. A tento príbeh je o to viac bolestivejší, že manipulovanou sa stáva mladá dospievajúca žena, ktorá je vlastne len dievčaťom. Ten, kto by ju mal chrániť, jej ubližuje najviac, a to spôsobom, ktorý na nej zanechá už doživotné následky.

Roan Montgomeryová má 15 rokov a venuje sa profesionálnemu jazdectvu. Jej život sa tak točí len okolo koní, tréningov a súťaží, na ktorých výsledku nesmierne záleží jej otcovi Montymu. Ten je bývalý olympionik, koňom sa rozumie viac ako ktokoľvek iný, a hoci už dnes nesúťaží, trénuje svoju vlastnú dcéru. Roan tak so svojím prísnym trénerom žije pod jednou strechou a znáša jeho manipulatívne techniky, ktoré na ňu skúša ako v teréne, tak i za zavretými dverami jej izby.

Montyho chorým záujmom je, aby mal so svojou dcérou skutočne blízky vzťah a neštíti sa zájsť ani do krajnej intímnosti. Zakazuje jej mať chlapca a vlastne sa ju všemožne snaží odizolovať od zážitkov, ktoré práve prežívajú jej rovesníci, aby si jedného dňa neuvedomila, že to, čo s ňou jej otec robí, nie je v poriadku. Veci však nejdú podľa Montyho plánu, pretože Roan v škole stretáva chlapca Willa, ktorý začne tušiť, že vzťah medzi ňou a jej otcom sa vymyká štandardom normálnosti. Akonáhle si Roan pripustí, že takto viac žiť nechce a že dotyky jej otca presahujú akúkoľvek mieru, zisťuje, že zo dňa na deň môže stratiť všetko zázemie a že dokázať otcovu vinu nebude v jej postavení také jednoduché.

„Predstavovala som si, že sa vznášam hore pri strope, skrývam sa v tieňoch a hľadím dolu na ľudí na posteli. Na bledé nahé telo – moje, a na muža, ktorý by nemal robiť to, čo robí. Ani ja by som nemala robiť to, čo som robila, lenže netušila som, ako to zastaviť. A zúfalo som si želala, aby sa to skončilo.“Susan Mihalic
...

Príbeh, ktorý táto kniha ukrýva, rozoberá tematiku psychickej manipulácie a incestu, čo je pre akéhokoľvek autora bezpochyby náročná úloha. Možno však povedať, že Susan Mihalic ju zvládla skutočne bravúrne. Kniha šokuje, čitateľa emočne zasiahne, sprostredkuje mu naozaj autentický pohľad do vnútorného sveta zneužívanej mladistvej osoby, no zároveň ho nekonfrontuje podrobnými drastický scénami, na ktorých prečítanie by ste potrebovali skutočne silný žalúdok. Všetky opisy zneužívania sú podané majstrovsky – výstižne, bez metafor, no zároveň s citom a rešpektom individuálnych hraníc konkrétneho čitateľa.

Rozprávačom celého príbehu je Roan, čitateľ tak má možnosť precítiť spolu s ňou každú jednu emóciu – od nadšenia a lásky ku koňom, cez sklamanie zo správania jej rodičov, až po strach a bezradnosť, ktoré v nej vyvoláva nielen otec, ale aj potenciálna možnosť vymaniť sa spod jeho pazúrov. V príbehu nadovšetko figuruje aj Roanina matka, ktorá si s dcérou nevytvorila blízky vzťah, viní ju za svoju zničenú kariéru a žiarli na ňu, že jej „prebrala“ partnera, Roaninho otca. Táto postava skvelo dokresľuje nezdravé rodinné prostredie, v ktorom Roan vyrastá, a napomáha tak čitateľovi pochopiť Roaninu nezdravú väzbu k otcovi.

Emocionálne rozpoloženie maloletej Roan je v knihe vykreslené bezchybne – z príbehu sa tak stáva sonda do duše človeka, ktorý sa ešte len vnútorne formuje a začína sa pozerať na svet inou ako detskou optikou. Všetky myšlienky a pocity, ktoré hlavná postava vníma a zažíva, majú svoje opodstatnenie a sú dôsledkom trvalého násilia, ktoré je na Roan páchané. Čitateľ je tak svedkom toho, ako Roan prežíva zdesenie, strach aj výčitky.

Temné kone je majstrovsky napísaná kniha, ktorá citlivo, no zároveň trefne a bez príkras zobrazuje sexuálne zneužívanie napáchané na dieťati jej vlastným otcom. Príbeh a jeho spracovanie je síce surové, no k čitateľovi natoľko láskavé, aby knihu so zdvihnutým žalúdkom neodložil a bál sa k nej viac čo i len priblížiť. Dej má permanentný spád a z knihy sa tak stáva titul, ktorý nemá konkurenciu. Odporúčame každému, kto chce pri čítaní cítiť zmes emócií a ponoriť sa do psychiky obete.

• pre dospelých alebo zakrátko dospelých čitateľov
  • ak hľadáte knihu, ktorá by vám sprostredkovala vnútorné prežívanie obete sexuálneho násilia
  • ak vám je blízke prostredie profesionálneho jazdectva

• autentické rozprávanie hlavnej hrdinky
  • kniha má tendenciu čitateľa k sebe pripútať a nepustiť až do poslednej stránky
  • krásne zobrazený motív jazdectva
  • násilné scény sú opísané s rešpektom a väčšina z nich nie je drastická
  • prirodzená napätie od začiatku až do konca
  • príbeh zobrazuje, ako obeť vníma svojho sexuálneho predátora a ako sa vyrovnáva s tým, čo jej urobil

• Roan Montgomeryová, Monty Montgomery
    • Will Howard, Gertruda, Eddie, Vic
  • Prostredie: Rosemont Farm
  • Témy: sexuálne násilie, sexuálne zneužívanie, incest, jazdectvo, kone

Susan Mihalic

Susan Mihalic

Malý život - Hanya Yanagihara - cena

Malý život

Malý život je príbeh o láske aj obetavosti, krutosti a neschopnosti bojovať s osudom. V tomto pozoruhodnom románe Hanya Yanagihara majstrovsky vykreslila nevšedné podoby priateľstva a lásky a neľútostne odkryla, ako môžu človeka zlomiť vlastné skúsenosti aj spomienky. Keď sa štyria spolužiaci z malej vysokej školy v Massachusetts presťahujú do New Yorku, aby tam skúsili preraziť, nemajú peniaze, sú neistí a dopredu ich…čítať viac

Do polnoci doma

Connor je bezproblémový šestnásťročný chalan, a predsa sa oslava ukončenia školského roku so spolužiak mi nepredvídateľne zvrtne. Spočiatku to vyzerá, že viacerí neprišli po oslave domov, no nakoniec ostane nezvestné iba jedno dievča. Connor spolupracuje s políciou len neochotne a nechce nič prezradiť o večernom výlete piatich spolužiakov do lesa. …čítať viac

Rebrík do pekla - Ivana Lacková - cena

Rebrík do pekla

Ondrej je talent na čísla a tak trochu outsider. Ideálny cieľ pre mužov s ostrými lakťami, ktorý ho využívajú na krytie nekalých kšeftov a nielen na to… Kam až zájdu ich špinavé praktiky? Kedy pochopí, že je zaslepený hlupák?
Príbeh o tom, ako sa po zistení, že vás niekto hnusne využil, rozhodnete bojovať a keď treba, tak aj rovnakými zbraňami tvrdého kalibru. Aj o tom, že niektoré lásky v nás zanechajú stopy silnejšie, ako….čítať viac

Ťaživé ticho - Robert Bryndza - cena

Ťaživé ticho

Maggie je úspešnou lekárkou a s manželom Willom žije presne taký život, o akom vždy snívali. Jedného dňa však do nemocnice privezú postreleného muža v povedomom oblečení. Maggin život sa najprv zastaví a potom otočí hore nohami. Napriek všetkej snahe sa Willa nepodarí zachrániť a Maggie je presvedčená, že sa stal obeťou vlámania. Policajná správa však znie jasne: spúšť potiahol Will sám.? Maggie je zdrvená od žiaľu…čítať viac