Recenzia na knihu - Úspešný introvert Susan Cainová

Recenzia na knihu - Úspešný introvert Susan Cainová ©vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Úspešný introvert

Autor: Susan Cain

• Vydavateľstvo: Motýľ
  • Rok vydania: 2015

Veľké veci nepotrebujú veľa slov…

Introvert, to je slovíčko, ktoré sa v spoločnosti často používa v hanlivom význame. Veď predsa pôsobiť utiahnuto, prejavovať sa len vo výnimočných prípadoch a väčšinu času byť len tým, čo pozoruje, sa dnes nenosí. Doba praje tým, čo disponujú veľkými gestami či prázdnymi slovami. Alebo nie?

Úspešný introvert je kniha, ktorá na túto problematiku nazerá z viacerých uhlov pohľadu a introverzii i extroverzii sa venuje skutočne komplexne, pričom autorka kladie dôraz na to, aby nám pripomenula, že tam, kde chýbajú slová, zväčša vznikajú veľké myšlienky.

Publikáciu možno označiť sa výkladové dielo. Obsahuje totiž množstvo štúdií podložených vedeckými faktami. Autorka si kladie množstvo otázok a postupne nám podsúva odpovede, pričom sa opiera o informácie zo psychológie, biológie či osobné skúsenosti. Je introverzia dedičná? Dá sa rozpoznať na základe niektorých fyziologických znakov? Je možné introverziu vedome potlačiť, prípadne ju cielene „nahradiť“ za extroverziu?

„Kagan predpokladal, že dojčatá, ktoré sa narodili s dráždivou amygdalou, budú na neznáme predmety silno reagovať – a vyrastú z nich deti, ktoré budú pri spoznávaní nových ľudí opatrnejšie. Podarilo sa mu to aj dokázať. Štvormesačné dojčatá, ktoré okolo seba rozhadzovali rukami ako na punkovom koncerte, sa nenarodili ako extroverti, ale prežívali silnú reakciu na nové tvary, zvuky a vône.“Susan Cain

Hlavnou myšlienkou či cieľom publikácie je upozorniť spoločnosť na to, že introverziu mnohokrát podceňuje. Autorka vyvracia mnoho mýtov o tomto osobnostnom type a na základe viacerých faktov čitateľovi dokazuje, že introverti sú schopní zastávať vedúce pozície, nemajú panický strach z verejného prejavu a vedia sa bez problémov začleniť do kolektívu. Vďaka publikácii spoznáte niekoľkých známych velikánov, ktorí takisto neplytvali rečami, no svoje myšlienky radšej pretavovali do prevratných objavov či veľkolepých umeleckých diel.

Treba podotknúť, že v knihe čitateľ nájde komplexnú charakteristiku oboch osobností, introvertov aj extrovertov. Publikácia je členená na kapitoly, ktoré sa venujú špecifickým problematikám a čím viac kapitol prejdete, tým viac sa stupňuje praktickosť informácií. Tým som chcela napísať nasledovné – prvé kapitoly sa venujú skôr teórii, poukazujú na nedostatky i pozitíva, porovnávajú, autorka v nich často zachádza do vedeckých štúdií a občas zablúdi aj do histórie. Až posledné kapitoly čitateľa ohúria informáciami, ktoré možno využiť v praxi – na pracovisku či v inom kolektíve, prípadne ako rodič, ktorému sa narodí dieťa, ktorého povahové črty sa výrazne líšia od tých jeho.

„Možno sa čudujete, ako taký silný introvert môže zároveň na javisku podať skvelý výkon. Odpoveď je jednoduchá, hovorí, a je spätá s novým psychologickým smerom, ktorý vytvoril on sám takmer bez pomoci. Nazýva sa teória voľných čŕt.“Susan Cain

Na to, že je príručka priam nabitá informáciami a odbornými poznatkami, je napísaná veľmi zrozumiteľne a jasne. V texte prevláda vecnosť, čo môže zapríčiniť, že čitateľ chvíľami nadobudne pocit strohosti a neosobnosti, no nie je to nič drastické. Naopak, myslím si, že väčšia miera osobného zainteresovania autorky do textu, by publikácii len uškodila.

Úspešný introvert je tu pre tých, ktorí sa zaujímajú o svet navôkol a chcú viac pochopiť podstatu medziľudských vzťahov a osobnostných typov. Množstvo odborných poznatkov pretvára knihu na nie práve oddychové čítanie, no ten, kto sa začíta pozorne, tu nájde informácie, ktoré možno pomenovať ako osožné. Ak sa radi pozeráte na vec aj z iného uhla pohľadu, preferujete motivačnú či odbornejšiu literatúru, Úspešný introvert je titul, ktorý vo vašej knižnici nesmie chýbať. A verte mi, je jedno, či sa zaraďujete do kategórie introvertov alebo extrovertov, táto kniha má čo povedať obom typom.

• pre ľudí, ktorí chcú lepšie porozumieť sebe
  • pre introvertov aj extrovertov
  • ak si stále vyčítate, že máte príliš introvertnú alebo „zakríknutú“ povahu
  • ak chcete objaviť čaro svojej osobnosti

• množstvo informácií zo psychológie a biológie
  • autorka často spomína aj osobné skúsenosti
  • komplexná charakteristika introvertov a extrovertov
  • kniha pomáha čitateľovi lepšie porozumieť sebe alebo svojim blízkym
  • autorka vyvracia mýty o introvertoch

• kniha v niektorých pasážach pôsobí až príliš stroho, nejde o oddychové čítanie

Odporúčané tituly

Cena: od 11,74 €

Bohatý otec, chudobný otec 4. vydanie

BOHATÝ OTEC, CHUDOBNÝ OTEC vyvracia mýtus, že vysoké príjmy z vás spravia boháča, spochybňuje predstavu o dome ako o majetkovej hodnote, ukazuje rodičom, prečo sa nemôžu spoliehať na to, že ich deti sa v škole naučia narábať s peniazmi, raz a navždy vysvetlí rozdiel medzi aktívom a pasívom, ukáže vám, čo učiť vaše deti, aby si v budúcnosti samy zabezpečili finančný úspech….čítať viac

Cena: od 12,34 €

Jste introvert? – Jak prosperovat ve světě extravertů

Objevná a jedinečná příručka z oblasti populární psychologie. Učí introverty, aby přijímali sami sebe takové, jací jsou, a nenechali se od extravertní většiny stresovat jen proto, že často reagují odlišně. Autorka velmi srozumitelným způsobem objasňuje rozdíl mezi introverty a extraverty, na fungování mozku vysvětluje, jakými odlišnými způsoby reagují na stejné situace….čítať viac

Susan Cain žije v Hudson River Valley so svojím manželom a dvomi synmi. Celú svoju kariéru sa venuje introvertným povahám – jej štúdie vychádzajú v plátkoch New York Times a PsychologyToday.com. Získala množstvo novinárskych a literárnych ocenení, medzi nimi aj cenu čitateľov Goodreads v kategorií non-fiction.

Susan Cain autorka

Susan Cain autorka

Aktualizované: 13. 10. 2023