Bridgerton Vojvoda a ja, Julia Quinn - knižná recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Vojvoda a ja

Autor: Julie Quinn

• Vydavateľstvo: Pandora
  • Počet strán: 288
  • Rok vydania: 2013

Prvá časť série Bridgertonovci – oplatí sa začať čítať?

Predtým, ako na scénu vstúpilo filmové spracovanie Netflixu, bola séria Bridgerton len jednou z mnohých „harlekýnok“. Sladká klišé obálka a názvy kníh, ktoré sa ničím nelíšili od tisícky ďalších… Lesk a slávu získal príbeh o rodine Bridgertoncov až o osem rokov neskôr, keď jeho postavy ožili na televíznych obrazovkách. Čím sa tento príbeh líši od množstva iných a zaslúži si toľkú slávu?

Keď sa narodil Simon Arthur Henry Fitzranulph Basset, jeho otec gróf Clyvedon bol šťastím bez seba – konečne sa po rokoch čakania a dúfania dočkal dediča. Jeho eufória však netrvala dlho – manželka po pôrode zomrela, malý Simon do svojich štyroch rokov nerozprával a keď nastal ten dlho očakávaný okamih a vyslovil prvé slovo, jeho otec zistil, že sa zajakáva. Svojho syna nekompromisne odvrhol a nechal sa ho v starostlivosti jeho pestúnky.

O niekoľko rokov neskôr sa dospelý Simon Basset po smrti svojho otca objavuje v spoločnosti vedľa priateľa Antonyho Bridgertona a zoznamuje sa s jeho početnou rodinou, predovšetkým s Antonyho sestrou Daphne Bridgertonovou. Obaja čochvíľa prichádzajú na to, že si vedia navzájom pomôcť – ak budú predstierať, že o seba majú záujem, Simon sa zbaví dotieravých matiek, ktoré mu ponúkajú svoje dcéry na vydaj, a Daphne sa konečne stane stredobodom pozornosti vplyvných mužov. Tento plán im však veľmi rýchlo prerastie cez hlavu. Ona túži po sobáši a veľkej rodine, on sa zasa rezolútne odmieta ženiť. Avšak tam, kde sa začínajú prebúdzať city, sa musia odhodiť aj predošlé záväzky… Alebo?

„Napredoval pomaly, ale jeho reč sa zlepšovala. V šiestich rokoch sa jeho n-n-n-n-n-n-n-neopovážte zmenilo na n-n-neopovážte a v ôsmich rokoch zvládol celé vety bez zakoktania. Ešte stále mal problémy, keď bol rozrušený a pestúnka mu musela často pripomínať, že potrebuje zostať pokojný a sústredený, keď chce zo seba dostať slová v celku.“Julie Quinn
...

Príbeh sa začína mimoriadne pútavo – čitateľ sleduje sklamanie grófa Clyvedona a jeho nekompromisné rozhodnutie nadobro sa svojho syna vzdať. O niekoľko kapitol ďalej však tento dojem trochu upadá – príbeh sa dostáva do fázy, kedy sa nič podstatné nedeje a dospelý Simon sa zoznamuje s Daphne, ktorá k nemu pomaly, ale isto začína niečo cítiť. Väčšina knihy je vyplnená situáciami, ktoré nadchnú iba skalného fanúšika tohto žánru – všedné momenty zachytávajúce historické prostredie a pár dialógov, od ktorých sa očakáva, že udalosti konečne naberú rýchly spád. Motiváciu obracať stránku za stránkou čitateľ v týchto chvíľach nájde len vďaka tomu, že chce vedieť, ako sa ten legendárny príbeh z Netflixu nakoniec skončí.

O čosi lepšie to začína byť v poslednej štvrtine knihy, kedy udalosti naberú o niečo rýchlejší spád a čitateľ je svedkom zbližovania dvoch hlavných postáv. Na povrch vyplávajú niekoľké tajomstvá a pár úsmevných i dramatických situácií, ktoré majú za následok omnoho väčšie napätie. Záver prvej časti čitateľa trochu prekvapí tým, aký rýchly spád niektoré udalosti nabrali.

Samostatnou kapitolou je identita tajomnej lady Whistledownovej – bulvárnej novinárky, ktorá mala akoby zázrakom vždy tie najtajnejšie informácie aj z takých udalostí, kde bola uzavretá spoločnosť. V tejto časti jej meno odhalené nie je, no predsa sa jej postava stáva prvkom, ktorá v čitateľovi vzbudzuje zvedavosť.

To, čo sa autorke podarilo pomerne zručne vykresliť, je kontrast dvoch rodín – početnej rodiny Bridgertonovcov a osirelého Simona Basseta, ktorý nikdy nezažil čaro súrodeneckých hádok a autoritu matky či otca, ktorí chcú pre svoje deti len to najlepšie. Keďže je kniha písaná z pohľadu tretej osoby, obom hlavným postavám sa dostáva rovnakej pozornosti a priestoru na to, aby sa vykreslil ich vnútorný svet.

„Simon cítil vojvodovo odmietnutie až do špiku kostí. Cítil, že mu do tela vošiel zvláštny druh bolesti a plazil sa okolo jeho srdca. A ako nenávisť zaplavovala jeho telo a sršala mu z očí, prisahal sám sebe. Keď nemohol byť synom, ktorého jeho otec chcel, potom bude presným opakom…“The Author

Julie Quinn sa narodila v americkom Washingtone v roku 1970. Študovala na Harvarde a dlho sa takpovediac kariérne hľadala, až svoje poslanie objavila v písaní kníh. Prvá časť série Bridgerton s názvom Vojvoda a ja sa dočkala filmového spracovania na streamovacej platforme Netflix.

Julia Quinn autorka

Julia Quinn autorka

Ak vás minul ošiaľ ohľadom seriálového spracovania, v knihe Vojvoda a ja nenájdete mnoho prvkov, ktoré by vás očarili. Ide o pomerne jednoduchý romanticko-dramatický príbeh odohrávajúci sa v 19. storočí. Avšak v prípade, že patríte medzi fanúšikov tohto seriálu, kniha vám pomôže osviežiť si niektoré momenty a preklenúť dlhý čas čakania na ďalšie seriálové série. Veľkým plusom je i to, že sa prvý knižný diel nekončí otvorene – jedna kapitola života hlavných hrdinov sa tu predsa len uzavrie, a tak v prípade, že nebudete mať chuť siahnuť okamžite po druhej časti, nemusíte sa obávať pocitu, že by vám po dočítaní prvého dielu chýbali podstatné udalosti.

• zaujímavý úvod
  • pekne vykreslený kontrast medzi dvoma rozdielnymi rodinami
  • záverečné kapitoly naberajú rýchly a pomerne nečakaný spád

• v knihe je niekoľko nudnejších pasáží

Sága Bridgerton knihy

Bridgertonovci 1: Vojvoda a ja

Zdá sa, že Simonovi Bassetovi chýba už len kúsok k tomu, aby požiadal o ruku sestru svojho najlepšieho priateľa pôvabnú Daphne Bridgertonovú. Ale iba oni dvaja vedia pravdu. Simon vymyslel zložitý plán, ako od seba udrží matky zo spoločnosti, ktorým ide o sobáš…čítať viac

Bridgertonovci 2: Vikomt, ktorý ma miloval Julia Quinn cena

Cena: od 11,88 €

Bridgertonovci 2: Vikomt, ktorý ma miloval

Spoločenské večierky znovu zaplnili Ctižiadostivé matky, ktorých cieľom je vydať svoje drahé dcérenky za Odhodlaných starých mládencov. Za úlovok tejto sezóny je považovaný vikomt Anthony Bridgerton. Vlasy tohto chudáka vyzerajú často rozstrapatené a neupravené je to kvôli tomu, že sa nikde nepohne bez toho, aby naňho nežmurkala nejaká mladá slečna s takou rýchlosťou, až to vytvára vietor o sile hurikánu….čítať viac

Knižná recenzia:

Vikomt, ktorý ma miloval

Cena: od 12,56 €

Bridgertonovci 3: Nevhodný návrh

Benedict Bridgerton, druhý najstarší brat Bridgertonovcov, počas maškarného plesu svojej matky stretne dámu, ktorá ho očarí až tak, že na ňu nemôže prestať myslieť. Nepozná jej meno a tiež nikdy nevidel jej tvár. Jeho Popoluška má však svoje dôvody na to, aby ju nevypátral…čítať viac

Knižná recenzia: Nevhodný návrh

Bridgertonovci 4: Romantický pán Bridgerton Julia Quinn cena

Bridgertonovci 4: Romantický pán Bridgerton

Colin Bridgerton je jeden z najžiadanejších starých mládencov v Londýne. Jeho priateľka Penelope Featheringtonová je do neho už roky zamilovaná, ale keď sa stane náhodným svedkom Colinovho vyhlásenia, že sa s ňou nikdy neožení, Colin začne cestovať, len aby nemusel byť doma….čítať viac

Knižná recenzia:

Romantický pán Bridgerton

matrinus.skPrejsť do eshopu
S láskou Eloise Julia Quinn cena

Cena: od 11,68 €

Bridgertonovci 5: S láskou Eloise

Sir Phillip Crane nadviaže s Eloise Bridgertonovou netradičný vzťah plný slov na listovom papieri. Vyzerá to tak, že Eloise je stará dievka, ktorá bude určite nenápadná, poddajná a určite bude zúfalo túžiť po manželstve. Tak jej ho navrhne. Pred jeho dverami sa však objaví žena, ktorá je stelesnením všetkého možného, len nie pokojnej dámy…čítať viac

Spaľujúca vášeň Julia Quinn cena

Cena: od 12,50 €

Bridgertonovci 6: Spaľujúca vášeň

Michael Stirling sa celý svoj život zahrával so ženami, ale nikdy nedovolil ani jednej, aby sa dotkla jeho srdca. V živote každého človeka ale nastane v istej chvíli zlom. Býva taký úžasný a desivý zároveň, ako úder do hrude sprevádzaný vyrazeným dychom, kedy je hneď jasné, že už nič nebude také ako predtým. Pre Michaela Stirlinga nastala tá chvíľa vtedy, keď prvýkrát uvidel Francescu Bridgertonovú….čítať viac

Bridgerton 7: Spoznáš to z jeho bozkov Julia Quinn cena

Cena: od 13,25 €

Bridgerton 7: Spoznáš to z jeho bozkov

Gareth St. Clair sa ocitol v ťažkej situácii. Jeho otec, ktorý ho nenávidí, je rozhodnutý zruinovať majetok St. Clairovcov a aj jeho dedičstvo. Garethovi sa dostane do rúk starý rodinný denník, v ktorom sa možno ukrývajú tajomstvá týkajúce sa jeho minulosti… a kľúč k jeho budúcnosti. …..čítať viac

Bridgertonovci 8: Na ceste k sobášu Julia Quinn

Cena: od 12,71 €

Bridgertonovci 8: Na ceste k sobášu

Gregory Bridgerton, na rozdiel od väčšiny svojich známych, verí v pravú lásku. Je presvedčený, že keď natrafí na ženu svojich snov, bude vedieť, že je to tá pravá. A určite na ňu natrafí. Až na to, že… Bola zamilovaná do iného. Najlepšia priateľka úchvatnej slečny Hermiony Watsonovej, vždy vecná lady Lucinda Abernathyová, sa ponúkne, že ju Gregorymu pomôže získať. Lucy sa však zamiluje. Do Gregoryho!….čítať viac

Aktualizované: 25. 10. 2023