Volali ste záchranku? - Viliam Dobiaš - knižná recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Volali ste záchranku?

Autor: Viliam Dobiáš

• Vydavateľstvo: Dixit
  • Recenzent knihu čítal: 3-4 hodiny
  • Počet strán: 192

Práca záchranára je aj nie je zábava…

Čo je to zbytočný výjazd a koľko ľudí zneužíva záchrannú službu ako alternatívu všeobecného lekára, taxíka či psychologickej poradne? Čo vlastne taký lekár zo záchrannej služby zažije, ako sa vysporiadava s jednotlivými osudmi a kam až siahajú hranice ľudskej nezodpovednosti, hlúposti, arogancie či „dobrosrdečnosti?“ Aj na tieto otázky pomedzi riadky odpovedá kniha Volali ste záchranku?

Kniha je súborom množstva príhod, ktoré známy slovenský lekár Viliam Dobiáš nazbieral počas svojej dlhoročnej praxe. Jednotlivé zážitky sú tematicky zoskupené v akýchsi podkapitolách – čitateľ si vďaka tomu môže v knihe vyhľadať konkrétny segment, ktorý ho zaujíma – ošetrovanie detských pacientov, výjazdy za staršími ľuďmi či ľuďmi na ulici, záchranné akcie, kde by sa viac ako sanitka ujala psychologická pomoc, alebo príhody z „doby covidovej“.

dobrá knih az lekárskeho prostredia
kniha prvá pomoc
„Je zaujímavým zistením, že keď si ľudia kúpia žehličku, prečítajú si aj návod na použitie. Pri kúpe televízora si ho nechajú aj nainštalovať a predviesť jeho funkcie. Keď sa im narodí dieťa, neprečítajú si ani pol strany o tom, čo také dieťa robí, ako reaguje, prečo, kedy a ako plače, čo je ešte normálne a čo už nie. Dôsledkom je, že potom volajú záchranku, alebo letia na pohotovosť, keď si grgne alebo negrgne, keď má hustú alebo riedku stolicu, keď plače cez deň alebo v noci.“Viliam Dobiáš

Keďže sú konkrétne zážitky pomerne krátke, čitateľ rýchlo podľahne syndrómu – ešte jedna príhoda a už knihu odložím. Takýmto štýlom lúska jednu stranu za stranou, až sa ocitne na jej konci, ani sám nevie ako. Skutočne ide o rýchle a pohodové čítanie, hoci na jeho pozadí každý objaví cenné ponaučenia.

Volali ste záchranku? otvára oči a prinúti nás zamyslieť sa nad tým, či skutočne všetci žijeme „láskavo“ – sami k sebe a aj k druhým. Či predvídame, alebo sa rútime v ústrety úrazom, či kladieme dôraz na prevenciu, alebo si povieme, že ak nás nejaká choroba postihne, je povinnosťou lekárov nás od nej odbremeniť, a či každý z nás, kto si volal prvú pomoc, mal na to aj pádny dôvod.

„Ja jazdím pomaly, ja jazdím len po meste, ja si dávam pozor. Takto počúvam najčastejšie dôvody, prečo cyklisti nenosia prilbu. Už som zažil úraz hlavy a mozgu s trvalými následkami a aj s úmrtím pri páde, ktorý vznikol počas pomalej jazdy, jazdy v meste a aj u tých, ktorí si dávali pozor. Hlava a mozog sú odolné voči pádom pri chôdzi po rovine, tak sme boli stvorení.“Viliam Dobiáš

O autorovi

Doc. Mudr. Viliam Dobiáš PhDr. kedysi pôsobil ako anesteziológ, neskôr sa stal špecialistom v oblasti urgentnej medicíny. Je autorom niekoľkých odborných aj populárno-náučných publikácií. Takisto je prezidentom Slovenského červeného kríža a vedúcim Katedry urgentnej medicíny na Lekárskej fakulte Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave. Jeho tvár môžete často vidieť v televízií, v internetových diskusných reláciách alebo v sérií náučných videí na Youtube kanále Baštrng Michal Kubovčík.

Viliam Dobiaš autor

Viliam Dobiaš autor

Pre koho áno

• pre každého, kto hľadá pútavé a trochu iné čítanie
  • ak vás zaujíma práca lekárov a záchranárov
  • ak chcete pochopiť, prečo občas nie je voľná sanitka a čo sa deje predtým, ako k vám dorazí prvá pomoc
  • pre každého človeka, pretože potom by sa nám ako spoločnosti o trochu lepšie žilo

• pútavé čítanie, ktoré odkrýva zákulisie práce lekára
  • príbehy, na základe ktorých sa dá poučiť
  • citlivo, no napriek tomu humorne napísané
  • kniha sa veľmi rýchlo číta
  • odborné informácie napísané jazykom ľudu
  • v závere knihy sú užitočné informácie ohľadom prvej pomoci

Ďalšie knihy od autora Vilam Dobiáš

Záchranár Viliam Dobiáš cena

Cena: od 11,90 €

Záchranár Vilam Dobiáš

Kniha je sondou do slovenských domácností, kde sa liečia nielen telá, ale aj ubolené duše.Na medicínu išiel bez akejkoľvek motivácie, v zálohe mal ešte teológiu. Doktor Dobiáš privoňal po prvých rokoch na anestéziológii k záchrannej zdravotnej službe a pracuje v nej dodnes…..čítať viac

Volali ste záchranku? (nové doplnené vydanie aj o Covid-19) cena

Cena: od 9,99 €

Volali ste záchranku?

Množstvo príbehov popísaných v tejto knižke sa mohlo stať inak, ak by ľudia naokolo dokázali účinne poskytnúť prvú pomoc. Až tri štvrtiny všetkých úrazov a nehôd sa totiž stávajú v prítomnosti blízkych. …čítať viac

Ako neprísť o dieťa kniha

Cena: od 18,38 €

Ako neprísť o dieťa

Príručka prvej pomoci nie je určená výlučne matkám. Patrí do rúk a jej obsah aj do hláv otcov, starších súrodencov, starých rodičov, učiteľov, vychovávateľov, animátorov, táborových vedúcich a vôbec všetkým, ktorí sa v práci alebo vo voľnom čase pohybujú v prítomnosti detí od príchodu z pôrodnice po predpokladaný odlet z mama hotela v osemnástich rokoch…..čítať viac

pantharei.skPrejsť do eshopu