Vy asi žartujete! Príhody neobyčajného fyzika - recenzia | @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Vy asi žartujete!

Autor: Richard P. Feynman

• Recenzent knihu čítal: 5-6 hodín
  • Počet strán: 392
  • ISBN: 9788055173404

Kniha, ktorá dokazuje, že život fyzika vôbec nemusí byť nudný!

Fyzika, to nie je len prírodná veda plná striktných a presne daných poučiek, ktoré je potrebné zmemorovať. Fyzika je o objavovaní, nachádzaní nových súvislostí, javov a výsledkov. A to všetko môže prebiehať za asistencie vtipu, humoru a elegancie – tak ako nám to ukazuje táto kniha!

Richard Feynman, jeden z najznámejších fyzikov 20. storočia, držiteľ Nobelovej ceny a… Nesmierne sympatický, zvedavý, rozhľadený a vtipný človek! V knihe Vy asi žartujete! možno nájsť súbor jeho životných príbehov, ktoré túto zaujímavú osôbku približujú publiku o niečo viac, ako to zväčša v autobiografickej literatúre býva.

Chronologicky zoradené zážitky dávajú možnosť nahliadnuť do jeho života od detstva, cez študentské časy až po dospelosť. Čitateľ postupne „vidí“, ako sa v Richardovi Feynmanovi pôsobením času formuje láska k vede a objavovaniu nových koncepcií. Hoci tu nie je možné nájsť priamu charakteristiku jeho osobnosti, zážitky a spomienky sú ešte lepším sprostredkovateľom – na základe jeho správania si poslucháč môže vyskladať celkom podrobný obraz jeho charakteru.

„Vybavujem si, ako ma na strednej škole oslovil starší spolužiak s nejakou úlohou z geometrie či z niečoho podobného, ktorú dostali na seminári z matematiky. Nebol som schopný myslieť na nič iné, kým som ju nevyriešil, čo mi trvalo tak pätnásť-dvadsať minút. V ten deň za mnou prišli aj ďalší spolužiaci s rovnakou úlohou a vyriešil som to bleskovo. Takže na jedného spolužiaka, pri ktorom mi to trvalo dvadsať minút, pripadali ďalší piati, ktorí ma mali za génia.“Richard P. Feynman

Zvedavosť, neposednosť a miestami až neľudská zanietenosť pre danú vec z jednotlivých príhod a spomienkových útržkov priam sršia. Najväčším pozitívom je však spôsob, akým je kniha podaná. Feynmanove zážitky pôsobia na čitateľov vtipne a neraz im zdvihnú kútiky úst. Kniha tak búra mýty o tom, že vedec musí byť zákonite nudný, suchopárny a nezáživný. Z každej kapitoly cítiť obrovskú ľudskosť a je ťažké povedať, čo konkrétne za ňou stojí. Či už je to štýlom, akým je text podaný, alebo osobnosťou, ktorá je v centre pozornosti, jedno je isté – v publiku vzbudí chuť Richarda Feynmana spoznať zblízka.

„Opravoval som ich len preto, aby som mohol pracovať. Vždy ma bavilo objavovať, v čom je problém, a hľadať riešenie – bolo to pre mňa ako hádanka.“Richard P. Feynman

Kniha uplynie nesmierne rýchlo. Po niekoľkých stránkach sa čitateľ ocitne v spleti kondenzátorov a indukčných cievok, dôsledkom čoho sa ľudia, ktorí nie sú vo fyzike veľmi zbehlí, môžu trochu preľaknúť. K úplnej a ničím nerušenej percepcii príbehu však nie je potrebné porozumieť všetkým javom (prípadne si ich dopodrobna predstaviť). Feynman primárne nerozpráva o fyzike, ale v prvom rade o sebe, hoci fyzika a veda boli plnohodnotnou a neodmysliteľnou súčasťou jeho života.

Richard Phillips Feynman sa narodil v roku 1918 v New Yorku. Už ako malý chlapec inklinoval k fyzike a venoval sa amatérskej oprave rádií. Svojou prácou a poznatkami prispel k rozšíreniu teórie kvantovej elektrodynamiky, fyziky supratekutosti tekutého hélia a časticovej fyziky. V roku 1965 sa stal držiteľom Nobelovej ceny za fyziku. Najlepšie ho spoznáte vďaka jeho autobiografickej knihe Vy asi žartujete! Vrelo odporúčame aj jeho ďalší knižný titul Hádam ti nerobia starosti cudzie názory?

Richard Phillips Feynman

Richard Phillips Feynman - autor

Vy asi žartujete! možno zaradiť medzi oddychové kúsky, aj keď to tak spočiatku nemusí vyzerať. Titul odporúčame aj čitateľom, ktorí majú pred fyzikou a jej princípmi obrovský rešpekt. V tejto autobiografii môžete nájsť „len“ inteligentné a vtipné myšlienky zobrazujúce časť života jednej významnej osobnosti. Ak sa práve obzeráte, čo ďalšie čítať, toto je skvelý tip.

• pre milovníkov kvalitných biografií
  • must have pre každého, kto pozná osobnosť Feynmana
  • aj pre ľudí, ktorí fyziku veľmi nemusia
  • skvelý darček pre muža

• pútavé a úsmevné rozprávanie
  • kniha je plná ľudských a úprimných momentov
  • množstvo humorných okamihov
  • napriek tomu, že autor je fyzik a často sa venuje fyzikálnym javom, čitateľ sa v rozprávaní nestráca

• dobrý dojem z knihy trochu kazí preklad do slovenčiny

Populárne knihy o fyzike

Cena: od 10,49 €

Obyčajné zázraky

„Prečo?“ sa nepýtajú iba deti, aby otrávili svojich rodičov, ale od nepamäti sa to pýtajú aj myslitelia, filozofi a vedci. Je to nesmierne dôležitá otázka, a len vďaka nej dnes vieme o svete pomerne veľa, alebo si to aspoň myslíme. Samuel Kováčik, fyzik, ktorý stojí za projektom Vedátor_sk, rozpráva o vede fascinujúcim spôsobom…čítať viac

Cena: od 13,21 €

Raňajky s Einsteinom

Úchvatná fyzika nie je len v experimentoch za milióny alebo v extrémnych astrofyzických súvislostiach, akými sú napríklad čierne diery.
V skutočnosti je všade okolo vás. Tesne pod povrchom normálneho každodenného života….čítať viac

Nikola Tesla - Záhady a rébusy Richard Wolfrik Galland cena

Cena: od 11,34 €

Nikola Tesla – Záhady a rébusy

Vstúpte do fascinujúceho sveta Nikolu Teslu, priekopníka v oblasti elektrotechniky, vynálezcu, fyzika a futuristu. Dodnes ho velebíme za jeho prínos v oblasti prenosu a využitia elektrickej energie. Tesla sa zaslúžil o rozvoj zásobovania elektrinou formou striedavého prúdu a bol aj priekopníkom výskumu röntgenových lúčov, rádiových vĺn, diaľkového ovládania, fluorescenčného svetla, elektrických motorov, laseru atď…..čítať viac

Aktualizované: 25. 10. 2023