Knižná recenzia: Začať znova

Autorka: Mona Kasten

• Vydavateľstvo: YOli
  • Počet strán: 376
  • ISBN: 9788055174488
  • Originálny názov: Begin Again

Pravidlá sú na to, aby sa porušovali…

Allie Harperová nemá práve najlepší vzťah so svojou mamou, ktorá si potrpí na svoje významné spoločenské postavenie. Rozhodne sa preto odpojiť sa od rodiny a začať si žiť po svojom. Ocitá sa tak v Denveri na univerzite a hľadá si ubytovanie, lenže v čase, keď prichádza žiť do tohto mesta, sa veľa voľných ponúk nenachádza.

Keď príde na obhliadku bytu, ktorý vlastní Kaden White, je presvedčená, že svet sa už nadobro zbláznil. Kaden ju najprv vyženie preč, no napokon privolí, že by mohla byť jeho spolubývajúcou.

Má však vskutku svojské podmienky a medzi nimi je i to, že nikdy nič spolu nebudú mať. Kadenova arogantná príťažlivosť sa však Allie dostáva pod kožu viac, ako by chcela. A nadovšetko si obaja z minulosti odnášajú tajomstvá, ktoré ovplyvňujú každý jeden krok ich prítomnosti. Zvládne Allie nový začiatok a odstrihne sa od svojich rodičov? Nebude práve Kaden jednou z prekážok, ktoré ju od nového začiatku budú deliť?

„,To bude nedorozumenie. Sem sa nenasťahuješ,´ vyhlásil, obrátil sa mi chrbtom a zamieril… ani som netušila, kam zamieril. Ten sprostý byt som totiž ešte nevidela. ,Von trafíš aj sama,´ šplechol cez plece. Opäť mi klesla sánka. Nebola som schopná slova. Ten človek jednoducho zmizol. Nechal ma stáť na chodbe a vôbec mi nedal ani šancu.“Mona Kasten

Keďže úvod knihy neobsahuje žiadne zbytočné omáčky, čitateľ sa do deja ponorí veľmi rýchlo. Sleduje Allie, ako zúfalo hľadá ubytovanie a hneď na prvých stránkach spoznáva aj druhú hlavnú postavu – Kadena White, ktorého správanie v každom čitateľovi okamžite vyvolá záujem. Postupne ako plynú kapitoly, sa rozpletá síce jednoduchý, no pre čitateľa atraktívny príbeh, v ktorom sa nenachádzajú žiadne hluché miesta. Každá situácia dej posúva o kúsok vpred a pomaly poukazuje na dôvody, prečo postavy konajú tak, ako konajú. Práve ich rodinné zázemie je elementom, ktorý pôsobí zaujímavo a pozornosť čitateľa sa tak nesústredí len na vzťahovú zápletku.

Na rozdiel od iných románov z vysokoškolského prostredia pôsobí Začať znovu trochu vyspelejšie. Postavy občas síce konajú tak, ako väčšina hlavných hrdinov vystupujúcich v rovnakom žánri, no ani dospelý čitateľ nemá pocit, že by mal dočinenia s príbehom, ktorý pôsobí hlúpo a naivne. Takisto nejde o príbeh, v ktorom by romantická zápletka pozostávala z banálnych situácií a niekoľkých nezmyselných hádok, ktoré by začínajúci vzťah dvoch zaľúbencov komplikovali. Prvkom, ktorý knihu trochu povyšuje nad iné v rámci svojho žánru, je minulosť hlavných postáv – tá jednak do príbehu vnáša tajomno a trochu napätia, a jednak čitateľovi dáva sprostredkovane logické odpovede, prečo hrdinovia konajú tak, ako konajú.

Začať znova je prvou časťou päťdielnej série Znova. V prvom príbehu sa nachádza širší okruh vedľajších postáv – kamaráti a spolužiaci Allie a Kadena, ktorí sa v nasledujúcich častiach ocitnú v pozícii hlavných hrdinov. Hoci je tento prvok dnes už pomerne častý, stále ho možno považovať za veľmi rozumný ťah – čitateľ, ktorý prečíta úvodný diel, bude mať v ďalších častiach pocit, že postavy pozná ešte predtým, ako sa dostane cez prvú kapitolu. Síce každý diel podáva iný samostatný príbeh, aj z tohto dôvodu je preto dobré čítať jednotlivé diely chronologicky.

Príjemné a ľahké čítanie z vysokoškolského prostredia (nielen) pre tínedžerov. Aj tak by sa Začať znova dalo charakterizovať. Hoci nejde o majstrovské dielo popretkávané prekvapivými zvratmi, stále ide o to lepšie, čo tento žáner ponúka. Ak hľadáte romantickú, no nie presladenú oddychovku, prvý diel série Znova je dobrou voľbou.

• pre mladších aj dospelých čitateľov
  • ak hľadáte jednoduchý, no nie naivný ľúbostný príbeh
  • ak vás bavia romány z vysokoškolského prostredia

• zaujímavý úvod a plynulý dejový spád
  • jednoduchá, no dobre podaná zápletka
  • čitateľ spoznáva postavy, ktoré budú mať hlavnú úlohu v ďalších dieloch
  • jeden z lepších románov z vysokoškolského prostredia

• napriek tomu, že ide o jeden z lepších tínedžerských románov, stále neponúka nič prevratné

• Allie Harperová
    • Kaden White
  • Prostredie: Denver, Amerika
  • Žáner: romantická literatúra
  • Pre koho: pre ženy
  • Témy: vysoká škola, ľúbostný príbeh, láska

Nemecká autorka  Mona Kastenová sa narodila v roku 1992 v Hamburgu. Vyštudovala knižničný a informačný manažment, no neskôr sa začala naplno venovať písaniu.

V júni 2018 sa romány Zachráň ma a Zachráň sa dostali na prvé a druhé miesto v rebríčku najpredávanejších kníh. Na frankfurtskom knižnom veľtrhu v roku 2019 získala kniha Save me ocenenie Platinová kniha Hlavného zväzu rakúskych kníhkupcov, v roku 2020 titul Dream Again získal cenu za najlepší romantický román v rámci Ceny čitateľov LovelyBooks a dostal sa na prvé miesto v rebríčku bestsellerov časopisu Spiegel v kategórii paperback.

Na portáli BookBeat sa Mona Kasten vďaka dabovaným verziám svojich románov dostala na prvé miesto v rebríčku najpočúvanejších autorov v roku 2020.

Mona Kasten autorka

Mona Kasten autorka

Začať znova - Mona Kasten - cena

Začať znova

Allie Harperová odchádza na vysokú školu za vidinou nového začiatku. Vzdáva sa snobského života a necháva minulosť za sebou s vedomím, že už nikdy neprehovorí s rodičmi. Pred začiatkom semestra je však ťažké nájsť vhodný podnájom. Dobré izby sú obsadené, ponúk je žalostne málo. Chvíľu to vyzerá na noc v aute, keď sa vyberie na poslednú obhliadku. Byt je nádherný, ale má jednu chybu….čítať viac

...

Aktualizované: 24. 10. 2023