Knižná recenzia: Život jedna báseň

• Recenzent knihu čítal: 3,5 hodín
  • Počet strán: 288
  • Rok vydania: 2014
  • ISBN: 9788055138251
  • Originálny názov: Slammed

Osud si nevyberá, koho zavalí nešťastím…

Po smrti otca prinútia finančné dôvody Layken, jej mamu a mladšieho brata presťahovať sa do Michiganu – štátu, ktorý je míle vzdialený od jej predchádzajúceho domova. Už v prvý deň má možnosť spoznať svojho suseda Willa, mladého muža, ktorý žije v dome oproti len so svojím bratom, rovesníkom jej brata.

Will miluje poéziu a venuje sa slam poetry. Len čo prebehne ich prvé rande, Layken a Will zisťujú, že nebude také jednoduché pokračovať v ich vzťahu. Pri nástupe na novú strednú školu totiž prídu na to, že Will jej zároveň aj jej učiteľom, a ich láska je v rozpore s etickým kódexom jeho povolania.

Will prácu potrebuje ako soľ – po smrti jeho rodičov zostal na starostlivosť o mladšieho brata úplne sám. A tak sa ocitajú vo fáze, kedy si musia dať stopku. Lenže city sú príliš silné a mamu Layken navyše ťaží jedno nepekné tajomstvo. Obaja sú v každodennom kontakte, no predsa nemôžu byť spolu. A to je na mladého človeka príliš veľký tlak…

„Vyjdem po schodoch na verandu a vojdem do domu. Chcem sa po ňom ešte raz poprechádzať, skôr ako naposledy zvrtnem kľúčom. Všetky miestnosti sú desivo prázdne. Ani sa mi nezdá, že sa prechádzam po tom istom dome, kde som bývala od narodenia. Posledných šesť mesiacov sme prežili vo víre negatívnych emócií. Uvedomujem si, že sa musíme presťahovať. Rátala som však s tým, že počkáme aspoň dovtedy, kým skončím strednú školu.“Colleen Hoover

Život jedna báseň začína nesmierne pútavo – prvá kapitola čitateľa ihneď uvedie do deja a zoznámi ho nielen s prostredím, ale aj s postavami. Namiesto opisov či vnútorných dialógov autorka stavila na akciu a na to, aby odhalila, čo blúdi mysľou hlavných postáv, využíva skôr situácie, v ktorých majú možnosť sa prejaviť. Vo výsledku je vďaka tomu text omnoho svižnejší a viac čitateľa zaujme.

Keďže sú hlavnými postavami mladí ľudia pohybujúci sa v školskom prostredí, je potrebné sa na tento fakt vopred nastaviť. Spočiatku síce poskytujú svoj pohľad na odohrávajúce sa udalosti pomerne vyspelým spôsobom, no neskôr sa v deji objavia situácie, kedy konajú impulzívne, bez toho, aby nad svojimi krokmi vopred premýšľali.

...

Colleen Hoover nemožno uprieť jeden veľký dar – aj keď do svojich kníh zahrnie príliš veľa patetických prvkov, náhod či prvoplánových tragédií, predsa len nie je ťažké sa do príbehu naplno vcítiť. Miera emócií, akú v čitateľovi dokáže vyvolať, však závisí od jeho veku, počtu prečítaných kníh a žánru, ktorý obľubuje. Život jedna báseň môže pôsobiť pre dospelého čitateľa trochu ako klišé, no tínedžerov či čitateľov, ktorým neprekáža vysoká miera náhod a tragédií, dozaista nenechá chladnými. Práve naopak, budú príbeh vnímať ako nesmierne dojemný, mnohokrát aj s hlbším posolstvom.

Kniha sa číta veľmi rýchlo, ide o príbeh, ktorý je možné zhltnúť doslova za jeden večer. Menšie strany, väčšie písmená a časté verše text nielenže robia vzdušným, no zároveň spôsobujú, že čitateľ knihou naozaj preletí. Prispieva k tomu aj fakt, že v príbehu nie sú žiadne scény či zbytočné opisy, ktoré by negatívne pôsobili na dynamiku deja. Udalosti majú pomerne rýchly spád, a tak nik nemá príležitosť premýšľať, či ho dej stále baví a či sa konečne niekam posunie.

Život jedna báseň od Colleen Hoover nepredstavuje jej najlepšiu knihu, no fanúšikov týmto dielom určite neurazí. Ide o kratší príbeh s množstvo smutných situácií a niekoľkými peknými myšlienkami, ktoré sa dokážu dostať čitateľovi hlbšie pod kožu. Napriek tomu však knihu odporúčame predovšetkým mladším čitateľom. Tí príbehu odpustia jeho prvoplánovosť a niekedy až prílišné tlačenie na city.

• pre mladších čitateľov
  • pre milovníčky romanticko-dramatických príbehov
  • pre fanúšikov Colleen Hoover

• kniha sa rýchlo číta
  • jednoduchý emotívny príbeh

• v niektorých pasážach autorka príliš tlačí na city čitateľa

• Layken
    • Will
  • Miesto: Michigan
  • Žáner:  Ľúbostná tematika, fikcia
  • Pre koho: Young adult
  • Témy:  nový život, sťahovanie, tragická smrť, rakovina, stredná škola, poézia

Colleen Hoover sa narodila v roku 1979 v americkom štáte Texas. Svoj prvý román uviedla na trh v roku 2012 a okamžite sa stal bestsellerom. Jej tvorbu možno zaradiť do žánrov romantickej literatúry a young adult fiction. Medzi jej najznámejšie knihy patria Odvrátená tvár lásky, Beznádejná, Stratená nádej, Verity alebo Život jedna báseň. Titul Končí sa to nami je prvou časťou série s rovnakým názvom. V angličtine už vyšiel aj druhý diel It Starts With Us. Colleen Hoover momentálne žije so svojím manželom a tromi deťmi, pričom sa stále venuje písaniu.

Colleen Hoover autorka

Colleen Hoover autorka

Odporúčané knihy od autorky Colleen Hooverová

Layla Hoover Colleen cena

Cena: od 15,24 €

Layla

Ani smrť nepremôže skutočnú lásku. Keď sa Leeds stretne s Laylou, je to láska na prvý pohľad. Až do jedného osudného dňa, keď na Laylu zaútočí Leedsova bývalá priateľka a postrelí ju. Layla v nemocnici bojuje o život. Po týždňoch sa fyzicky zotaví, ale psychická trauma ju veľmi zmenila, už to nie je tá bezstarostná žena, do ktorej sa zamiloval. Aby vrátil ich vzťah do starých koľají, vezme Leeds Laylu do penziónu, kde sa zoznámili. No len čo tam dorazia, Laylino správanie sa stáva čoraz bizarnejším…čítať viac

Všetky tvoje prednosti Colleen Hooverová cena

Cena: od 11,39 €

Všetky tvoje prednosti

Mladá spisovatelka Lowen Ashleighová se právě ocitla ve finanční tísni. Rozhodne se proto přijmout nabídku, které by se za normálních okolností vyhnula. Najme si ji manžel bestsellerové spisovatelky Verity Crawfordové, aby za jeho ženu dokončila veleúspěšnou knižní sérii. Ta se totiž po tragické nehodě nemůže práci věnovat a fanoušci už začínají být netrpěliví…čítať viac

Aktualizované: 21. 10. 2023