Knižná recenzia: Blízko

• Recenzent knihu čítal: 4 hodiny
  • Počet strán: 368
  • Rok vydania: 2024
  • ISBN: 9788025366257
  • Originálny názov: Bloom

Komiks, ktorý ukazuje, že nájsť svoje skutočné ja nie je také jednoduché…

Pochopiť, čo od života chceme, je občas poriadna výzva. A presne pred týmto míľnikom stojí aj hlavná postava komiksového príbehu Blízko. Ak sa vám páčila séria Motýliky (v angličtine Heartstopper), určite vás zaujme aj príbeh Ariho.

Ari Kyrkos je mladý muž, ktorý práve dokončil strednú školu a túži iba po jednom – odsťahovať sa s kamarátmi do Baltimoru, kde sa pokúsia preraziť ako hudobná kapela. Na jeho ďalšie štúdium neboli v rodine peniaze a nadovšetko sa pekáreň Kyrkosových ocitá vo finančných problémoch. Arimu je teda povedané, že sťahovanie nie je dobrý nápad, pretože musí zostať pomáhať rodičom v pekárni.

Jedného dňa Ari vyvesí na ulici oznam, že pekáreň potrebuje výpomoc. Ak predsa bude mať v rodinnom podniku záskok, rodičia ho bez problémov pustia, nie? Avšak výberové konanie je jedna veľká katastrofa… Prihlásia sa samí neschopní uchádzači, až na jedného mladého muža Hectora. Ten práve prišiel do mestečka a k pečeniu má bližšie ako ktokoľvek iný. Hector sa tak stáva pomocníkom v pekárni a s Arim si vytvára čoraz bližší vzťah, kým im cestu neskríži prvá prekážka.

„Něco takového bych si přál… Tvořit s někým tým… A společně být lepší, než kdybych byl sám. To by bylo hezké, nemyslíš?“Kevin Panetta & Savanna Ganucheau
...

Dej je jednoduchý, priamočiary a svižný, vďaka čomu sa príbeh neustále posúva vpred. Čitateľ sa veľmi rýchlo zoznámi s doposiaľ neznámymi postavami a udomácni sa v novom prostredí, ktoré mu komiks predostiera. Textové bubliny sú síce pomerne časté, no samotného textu neobsahujú priveľa, vďaka čomu je možné komiks prelúskať na jedno posedenie v priebehu hodinky.

Komiks má výstižné ilustrácie, ktoré krásne dotvárajú atmosféru celého príbehu. Na jednej strane sú pomerne jednoduché a nekomplikované, no na strane druhej treba podotknúť, že mnohokrát obsahujú celkom prepracované detaily. Ilustrátorkou je Savanna Ganucheau, ktorej nemožno uprieť talent na zachytenie emócií jednotlivých postáv a vykreslenie ich mimiky.

Blízko – Kevin Panetta & Savanna Ganucheau – ukážka komixu

Ako je už z anotácie zrejmé, príbeh rozoberá aj tému homosexuality, ktorá je dnes v young adult literatúre nesmierne obľúbená a pomerne častá. Ikonou v komiksoch je v tomto smere séria Motýliky (Heartstopper), ktorá svojím príbehom poukázala na to, s akými problémami sa v kolektíve stretávajú mladí ľudia odlišnej orientácie. Titul Blízko takto do hĺbky nejde – postavy nepátrajú po svojej identite, nečelia predsudkom a svoju lásku nemusia pred svetom či spolužiakmi skrývať. Začínajúci vzťah dvoch mladých mužov je tu znázornený opatrne a úplne prirodzene, bez akýchkoľvek filozofických úvah či problémového backgroundu.

Atmosféru príbehu umocňuje prostredie pekárne – čitateľ tu spozná nejeden koláč a má možnosť sledovať výrobu pečiva. Príjemným bonusom je aj recept v závere komiksu. Mierne dramatický prvok predstavuje finančná nestabilita pekárne, ktorá je tesne pred krachom, a samostatnou „kapitolou“ je postava Ariho, ktorá si potrebuje urobiť poriadok vo svojich túžbach a snoch.

Blízko je príjemná a úsmevná oddychovka v krásnej komiksovej podobe. Hoci nerieši závažné témy, mladé publikum zaujme svojou ľahkosťou a príbehom, v ktorého detailoch sa dozaista nájdu. Nejde o prevratné dielo, no poteší každého fanúšika komiksov a nenáročnej YA literatúry. Udeľujeme mierne nadpriemerné hodnotenie.

• pre tínedžerov a mladých ľudí
  • milovníkov komiksov
  • ak sa vám páčila komiksová séria Motýliky (Heartstopper)

• svižne plynúci príbeh,
  • jednoduché, ale predsa detailné ilustrácie,
  • úsmevné a milé čítanie
  • autentická atmosféra z prostredia rodinnej pekárne

• téma homosexuality tu nie je zobrazená komplexne a autor nešiel do hĺbky, čo sa týka pocitov mladého človeka

• Ari Kyrkos, Hector
    • Meg, Andrew
  • Témy: lgbt+, homosexualita, láska, tínedžeri, komiks

Odporúčané knihy od autorky Alice Oseman – séria Motýliky

Motýliky: Prvá láska - Alice Oseman - cena

Motýliky: Prvá láska – 1. diel série

Charlie a Nick chodia na tú istú školu, ale doteraz sa ich cesty nikdy neskrížili. Až do dňa, keď ich posadia vedľa seba na triednických hodinách. Chalani sú totálne rozdielni, ale čoskoro sa z nich stanú dobrí kamoši. Charlie pomaly zisťuje, že k Nickovi cíti niečo viac… aj keď vie, že nemá šancu. Láska však chodí po nečakaných chodníčkoch a Nick zisťuje, že Charlie ho zaujíma oveľa viac, ako by si kedy myslel…čítať viac

restorio.skPozrieť cenu
Motýliky: Lietajú v tom obaja - Alice Oseman - cena

Motýliky: Lietajú v tom obaja – 2. diel série

Dvaja chalani. Jedna lovestory. Nick a Charlie sú najlepší kamoši. Nick vie, že Charlie je gej a Charlie si je istý, že Nick je na baby. Ale… Láska chodí po nečakaných chodníčkoch a Nick sa učí počúvať svoje srdce, aby zistil pravdu o sebe, o svojich kamarátoch aj o svojich najbližších príbuzných. Motýliky – Lietajú v tom obaja je druhý diel zo série komiksových románov…čítať viac

Motýliky: Trojité rande v Paríži - Alice Oseman - cena

Motýliky: Trojité rande v Paríži – 3. diel série

To, v čo Charlie ani len nedúfal, sa stalo skutočnosťou – chodí s Nickom! Nick našiel samého seba a je do Charlieho neuveriteľne buchnutý, no Charlie sa neustále zmieta v pochybnostiach. Čaká ich však skvelý spoločný výlet do Paríža spolu s kamošmi, od ktorého si sľubujú pohodu a krásne spomienky. Podelia sa o svoje tajomstvo aj s ostatnými?…čítať viac

Motýliky 4: Medzi štyrmi očami - Alice Osemanová - cena

Motýliky: Medzi štyrmi očami – 4. diel série

Nickova a Charlieho láska nebola nikdy silnejšia, no vzťahy sú aj o inom, než o motýlikoch v bruchu. Nick si všimol, že Charlieho trápi obrovský problém. Veľa neje a neustále ho ovláda úzkosť. Nick je však odhodlaný spraviť všetko pre to, aby sa Charlie cítil lepšie. Ustoja najväčšiu skúšku svojich mladých životov?…čítať viac