Knižná recenzia: Dáma s kaméliemi

Autor: Alexandre Dumas

• Rok vydania: 2009
  • Pôvodný názov: La Dame aux Camélias
  • Počet strán: 208
  • ISBN: 978-80-551-2040-9

Romantické dielo francúzskej klasiky, ktoré aj po rokoch dokáže zaujať…

Prezývka mladej Marguerite Gautierovej vznikla z jednoduchého dôvodu – do okna vždy vkladala biele alebo červené kamélie. Jej osobný príbeh je však neveselý. Poskytovala svoju spoločnosť starším, prevažne ženatým pánom, ktorí jej za spoločnosť platili nemalé peniaze, keďže sama mala nemalé výdavky. Jedného dňa však jej srdcu učaroval Armand Duval a Marguerite jeho čaru podľahla.

Príbeh lásky 19. storočia sa odohrával v Paríži, kde bola Marguerite schopná všetko zanechať, opustiť svoju dobre platenú pozíciu milenky a odsťahovať sa s Armandom na vidiek, kde ich ale navštevoval vojvoda, ktorým bola Marguerite vydržiavaná. Jedného dňa sa však o vzťahu Armanda s touto dámou ľahších mravov dozvedel jeho otec a pricestoval za nimi. Po rozhovore s oboma mladými sa smer ich životov obrátil.

„Mala som mať iba jedno šťastie – totiž stretnúť človeka, čo by bol natoľko povznesený, že by odo mňa nechcel, aby som mu skladala účty zo svojho života, a čo by viac miloval moju dušu než moje telo.“Alexandre Dumas
...

Čiastočne autobiografické dielo Alexandra Dumasa možno považovať za jeden výborný francúzsky literárny počin. Jeho romantika sa nevyhýba tabuizovaným témam vtedajšieho Francúzska. Nevyníma zo svojich obzorov prvky, ako sú cudzoložstvo, prostitúcia, choroby, ale tiež vzťahy, ktorých základným kameňom sú peniaze; smrť a vydieranie na vrchole spoločenského rebríčka.

Dáma s kaméliami je vhodná ako pre mladších čitateľov, tak i pre starších. Príbeh je vyrozprávaný veľmi sviežo, za čo môžu hlavne časté dialógy. Už samotná téma vyvoláva rozpory, no o to lepšie je čitateľná. Morálna dilema, ktorá nastáva ako na strane Marguerite, tak na strane Armanda, vojvodu alebo Armandovho otca, je čitateľsky atraktívna. Každá jedna postava si egoisticky napĺňa svoje chúťky a ospravedlňuje si ich vo svojom vnútri.

Čo sa týka jazykovej stránky, štylisticky je kniha zvládnutá príznačne pre obdobie, v ktorom bola napísaná. Jazyk 19. storočia je v preklade Jozefa Brandobura z roku 1967 veľmi dobre čitateľný i dnes.

Hoci je dejová zložka pomerne komplikovaná, zachováva si svoju logiku. Užší počet postáv je zárukou, že sa čitateľ vo vzťahových väzbách rýchlo zorientuje a udomácni. V úvode je vyrozprávaný celý príbeh Armanda takzvaným retrospektívnym pohľadom. Kniha sa totiž začína rozpredajom majetku slečny Gautierovej, ktorý Armand nestihol, preto sa snaží získať od kupcu knihu, ktorú jej sám pred rokmi daroval.

• pre všetky vekové kategórie
  • pre milovníkov Francúzska
  • pre ženy, ktoré hľadajú netradičnú romantiku

• rýchly dejový spád
  • príbeh zachytáva tabuizované témy
  • knižka má jedinečnú atmosféru
  • aj po rokoch ide o zaujímavé čítanie, ktoré čitateľa nadchne

Ak máte chuť na klasiku, no netúžite práve po dlhom a náročnom diele, Dáma s kaméliami bude tou správnou voľbou. Číta sa ľahko, venuje sa témam, ktoré sú lákavé a aktuálne i dnes, no stále si zachováva punc klasického diela. Odporúčame mladým i dospelým čitateľom.

Odporúčané knihy od autora Alexandre Dumas

Hrabě Monte Cristo - komplet - Alexandre Dumas - cena

Hrabě Monte Cristo – komplet

Výpravné vydání legendárního šestidílného románu Alexandra Dumase. S ilustracemi Adolfa Borna a v revidovaném překladu vychází generacemi milovaná klasika v překrásném třísvazkovém vydání a v dárkové krabici….čítať viac

Lady Hamiltonová - Alexandre Dumas - cena

Lady Hamiltonová

Jednoho lednového dne roku 1815 vstupuje do nuzného domku nedaleko Calais kněz, aby poskytl rozhřešení starší nemocné ženě, v jejíchž rysech lze rozeznat stopy dřívější krásy. Místo zpovědi žena prohlásí, že je Emma Lyonnová, 5. lady Hamiltonová, a předá knězi rukopis, v němž líčí své životní osudy a vyznává se ze svých pochybení, ba dokonce zločinů….čítať viac

Traja mušketieri po dvadsiatich rokoch - Alexandre Dumas - cena

Traja mušketieri po dvadsiatich rokoch

Odvtedy, čo sa štyria priatelia Athos, Porthos, Aramis a d’Artagnan podujali zachrániť česť svojej kráľovnej, uplynulo už dvadsať rokov. Kardinál Richelieu medzičasom zomrel, nahradil ho nenávidený Mazarin. Zomrel aj kráľ Ľudovít XIII. a na trón nastúpil jeho syn Ľudovít XIV., ešte dieťa, za ktoré vládne jeho matka Anna Rakúska. Krajina sa zmieta v nepokojoch, proti kráľovnej…čítať viac