Recenzia na knihu - Revizor Nikolaj Vasiljevič Gogol ©vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Revizor

Autor: Nikolas Vasilijevič Gogol

• Vydavateľstvo: Edice knihy Omega
  • Recenzent knihu čítal: 1 hodinu
  • Počet strán: 224

Satirická komédia, ktorá trefne poukazuje na nedostatky spoločnosti prevládajúce i v dnešnom svete…

Koho by potešil revízor? Aj ten najčestnejší človek, ktorý svedomito dodržiava všetky pravidlá, naprázdno prehltne, keď sa táto osoba objaví v jeho blízkosti. A inak tomu nie je ani v ruskej dedinke, do ktorej má zavítať trochu tajuplná a obávaná postava revízora. Ako sa s jeho príchodom popasujú jej groteskní obyvatelia, ktorí toho majú za ušami až-až?

V divadelnej komediálnej hre je postava revízora akýmsi kontrolórom. Len čo k obyvateľom ruskej dedinky dorazí správa o jeho príchode, všetci majú hlavy v smútku a snažia sa zahladiť stopy po svojich prešľapoch dúfajúc, že nikdy nevyjdú na svetlo sveta. V rovnakom čase sa však v dedinskom hostinci ubytuje petrohradský úradník Chlestakov a práve jeho všetci pokladajú za obávaného revízora, čo svojím úslužným správaním k jeho osobe patrične najavo. Čitateľovi je však veľmi rýchlo jasné, že sa mýlia a snažia sa votrieť do priazne nesprávnej osobe. Objaví sa raz aj skutočný revízor? A aký vplyv bude mať táto fraška na životy občanov?

„HEJTMAN: Bůh nás netrestej! Kdepak tam bydlí?
DOBČINSKIJ: V čísle pět, hned proti schodům.
BOBČINSKIJ: Zrovínka v tom pokoji, jak se loni seprali ti přespolní oficíři.
HEJTMAN: A už je tu dlouho?
DOBČINSKIJ: Ale čtrnást dní. Na Svatého Vasilije přijel.
HEJTMAN: Čtrnást dní! (stranou) Ježíšku na křížku! Patroni zemští, stůjte při mně! V těch čtrnásti dnech jsem dal napráskat kaprálce! Arestanti nedostávali proviant! Po ulici pastouška, svinčík! Ta ostuda! (Chytne sa za hlavu.)“Nikolaj Vasilijevič Gogol

Postavičkami, ktoré sú zodpovedné za všetky humorné situácie, sú Bobčinskij, Dobčinskij, Chlopov a Antonovič. Komédia o piatich dejstvách poukazuje na najväčšie hriechy zadubených malomeštiakov a paroduje vlastnosti, na ktoré by nik nemal byť pyšný. Ruskou dedinkou sa šíria klebety, praktizuje sa úplatkárstvo a vo veľkom sa vytvárajú intrigy s cieľom získať pre seba čo najväčší prospech. Zaujímavosťou je, že autorovi na túto hru poskytol námet jeho priateľ Puškin, keď mu porozprával príhodu zo svojho života.

Keďže ide o divadelnú hru, konkrétne tento kúsok z portfólia ruskej klasiky sa číta nesmierne rýchlo. Dialógy sú pestré a svieže, autor nimi skvelo vyjadruje povahové črty hlavných postáv a dej sa neustále niekam posúva. Čítanie je plné mikromomentov, počas ktorých si čitateľ povie, že Antonova, Bobčinského alebo Dobčinského pozná aj vo svojom vlastnom živote. Hoci v celo prípade nenájdete jednu jedinú kladnú postavu, príbeh je nesmierne úsmevný.

„CHLESTAKOV: To tedy ne, to si nemyslete – já úplatky zásadně nepřijímám. To kdybyste mi tak nabídli řekněme tři sta rublů – no, to už by byla jiná řeč, půjčku bych přijmout mohl.
KUPCI: Jak ráčíš, dobroději náš! (Vytahují peníze.) Ale jenom tři sta? To už si vem rovnou pět set, jenom nám pomoz.
CHLESTAKOV: Prosím, když je to půjčka – nic proti tomu, to beru.
KUPCI: (podávají mu peníze na stříbrném podnose) A rovnou si už, pěkně prosíme, vemte i ten tácek.“

Nikolaj Vasilijevič Gogol

Nikolaj Vasiljevič Gogoľ bol ruský prozaik a dramatik. Narodil sa v roku 1809 v ukrajinskom mestečku Veľké Soročince do jednoduchšej rodiny, no napriek tomu si v sebe vypestoval lásku k literatúre. V ranej dospelosti sa presťahoval do ruského Petrohradu, kde sa spoznal so svojím priateľom Puškinom. Radí sa medzi hlavných predstaviteľov ruského kritického realizmu a medzi jeho najznámejšie diela patria divadelná hra Revízor či román mŕtve duše.

Nikolaj Vasilievič Gogoľ - autor

Nikolaj Vasilievič Gogoľ - autor

Gogoľovo najznámejšie dielo má rýchly spád a skrytú myšlienku na rozdiel od diel iných klasických autorov vôbec nie je potrebné dlho hľadať. Pointa knihy je zrejmá už na prvý pohľad a čitateľ si po dočítaní celého príbehu kladie otázku, či sa od čias, kedy vznikla táto satirická hra, vlastne niečo nezmenilo… Nuž, nezmenilo. Nevzdelanosť, úplatkárstvo a intrigovanie sa stále šíria spoločnosťou ako mor. Toto mini dielo o piatich dejstvách odporúčame prečítať každému, nielen študentom stredných škôl.

• ak obľubujete humorný žáner
  • ak sú vám blízke divadelné hry
  • pre každého, kto sa zaujíma o klasickú literatúru
  • ak hľadáte klasiku, ktorú zhltnete na jedno posedenie

• dej sa neustále vyvíja
  • veľa humoru a satiry
  • trefné poukázanie na spoločenské neduhy, ktoré prevládajú aj v dnešnom svete
  • divadelná hra sa číta rýchlo a ľahko

Najlepšie knihy od Nikolaj Vasiljevič Gogol

Cena: od 13,25 €

Mŕtve duše

Rozsiahly román z prostredia nevoľníckeho Ruska, ktorý zachytáva všetky zložky vtedajšej ruskej spoločnosti a ostro kritizuje provinčný život, predovšetkým charaktery statkárov, pre ich lži, rozmarnosť, vypočítavosť a lakomstvo….čítať viac

Revizor - 2.vydání Gogoľ Nikolaj Vasilievič cen

Cena: od 9,38 €

Revizor – 2.vydání

Satirická komedie ruského klasika se baví hloupostí a nevzdělaností úředníků v provinčním ruském městečku, kteří naletí falešnému „revizorovi“ Chlestakovovi, který nestydatě využívá jejich zkorumpovanost, úplatkářství a podlézavost….čítať viac