Knižná recenzia: Dievča v Auschwitzi

• Vydavateľstvo: Tatran
  • Recenzent knihu čítal: 3,5 hodiny
  • Počet strán: 232
  • Pôvodný názov: The Girl Who Survived Auschwitz
  • ISBN: 9788022215022

Silný príbeh o nezlomnej sile mladého dievča, ktoré prežilo holokaust…

Príbehov, ktoré zachytávajú zverstvá odohrávajúce sa počas 2. svetovej vojny, máme na knižnom trhu mnoho, a tak je pomerne ťažké nájsť knižku, ktorá čitateľa, čo tento žáner obľubuje, ešte niečím prekvapí. Práve tým sa však vyznačuje Dievča v Auschwitzi – okrem svedectva z koncentračného tábora ponúka aj pohľad na generačnú traumu.

Sara má len 16 rokov, keď ju s celou rodinou prinútia nastúpiť do vagóna pre dobytok, ktorý im počas niekoľkodňovej náročnej cesty neposkytne ľudské a dôstojné podmienky. O pár dní na to sa ocitá na nádvorí Auschwitzu, kde je oddelená od zvyšku svojej rodiny. Mamu spolu so súrodencami posielajú okamžite do plynových komôr, jej otec je nútený pracovať v krematóriu a Sara si prejde potupným procesom hromadného sprchovania a holenia vlasov.

Nakoniec je jedinou preživšou z celej rodiny. Zápasí s hladom, zimou a okolo seba vidí len zúfalstvo a smrť. Každý deň je bojom o holý život, a hoci Sara akoby zázrakom prežije, po skončení vojny má pred sebou ďalšiu neľahkú úlohu – vrátiť sa bohviekam a začať nový život, ktorý už navždy bude podliehať sile neskutočne boľavých spomienok.

„Človeku je ťažko uveriť, že ho posielajú na smrť, hoci nič nespravil, bez akéhokoľvek racionálneho dôvodu. Ľudská myseľ to nedokáže uchopiť. Možno aj preto sme si cestou vo vlaku, hoci celí roztrasení, stále zachovávali nádej a optimizmus.“Eti Elboim a Sara Leibovitz
...

Kniha je písaná z pohľadu dvoch osôb – Sary, ktorá prežila holokaust, a jej dcéry Eti, ktorá je druhou generáciou preživších holokaustu. Zatiaľ čo Sara popisuje otrasné zverstvá z Auschwitzu, jej dcéra prináša čitateľovi aj druhý pohľad. Celý jej život bol takisto ovplyvnený zážitkami jej matky, a tak knihe dodáva pridanú hodnotu – autenticky zobrazuje, aké to je niesť si v sebe traumu, ktorá sa prenáša z generácie na generáciu.

Hoci kniha prináša podrobné a hodnoverné opisy tých najväčších zločinov páchaných na Židoch, stále je rozprávanie nesmierne ľudské a citlivé. Krátke kapitoly a rezký progres v rozprávaní prispievajú k tomu, že sa knižka aj napriek všetkým skutočnostiam, ktoré popisuje, číta rýchlo a ľahko. I keď – mnohokrát musí čitateľ ustáť nával vlastných emócií.

Dievča v Auschwitzi zachytáva široké časové obdobie – Sara je spočiatku mladým dievčaťom a po prepustení z Auschwitzu si buduje nové zázemie. Vydá sa, stáva sa matkou, starou matkou a podniká cestu do Izreala, kde si spoločne s manželom začínajú budovať svoj nový domov. Po desiatkach rokov sa vracia do Európy, navštevuje Auschwitz a dedinu, v ktorej vyrastala. Hoci sú týmto zážitkom venované posledné kapitoly knihy, stále sú pre čitateľa atraktívne. Okrem iného si publikum takisto doplní historické poznatky, ktoré sú podané jednoduchou formou.

Dievča v Auschwitzi je príbeh, ktorý by si mal prečítať skutočne každý, bez ohľadu na to, či v literatúre doteraz vyhľadával tému holokaustu a 2. svetovej vojny. Kniha nie je hrubá, dá sa prečítať za jeden deň, no pocity, ktoré prináša, budú v čitateľovi doznievať ešte poriadne dlho. Ak ste už nejaké to svedectvo z koncentračného tábora prečítali, Dievča v Auschwitzi vám poskytne aj pohľad na generačnú traumu. Vrelo odporúčame.

Pre koho áno:

• pre mužov aj pre ženy všetkých vekových kategórií
  • ak vás zaujíma téma holokaustu a násilia páchaného na Židoch
  • ak milujete skutočné príbehy
  • ak sa zaujímate o generačnú traumu

• autentické a citlivé rozprávanie
  • zachytáva široké časové obdobie dvoch generácií
  • ozrejmuje dôsledky generačnej traumy
  • napriek ťažkej téme sa číta rýchlo a ľahko
  • čitateľovi doplní historický kontext
  • naprieč celou knihou sú citeľné nádej, láska a nezlomnosť

Mengeleho dievča - V. Stern Fischerová - cena

Mengeleho dievča

Skutočný príbeh plný utrpenia, temnoty, ale aj nádeje, chuti žiť a silnej túžby po spravodlivosti. Viola Fischerová po rokoch rozpráva svoj osud človeka, ktorý prežil peklo štyroch koncentračných táborov a pokusy šialeného doktora Mengeleho. Osud ženy, ktorá milovala a stratila svoju veľkú lásku, aby ju po vojne znova našla, no napokon sa vydala za niekoho iného a bola s ním šťastná. Rozpráva, ako aj vďaka nej chytili sadistickú dozorkyňu z Birkenau…čítať viac

Odsúdení prežiť - Wendy Holden - cena

Odsúdení prežiť

Keď Slovenka Priska, Poľka Rachel a Češka Anka prešli v roku 1944 cez nechválne známu bránu najväčšieho nacistického koncentračného tábora Auschwitz II. – Birkenau, ukrývali tajomstvo – všetky boli v druhom stave. Osamelé a vydesené sa v kútiku duše rozhodli, že si nenechajú vziať to jediné, čo im ostalo – svoj život a život svojich nenarodených detí. Tri bábätká sa narodili s odstupom niekoľkých týždňov a za nepredstaviteľne krutých…čítať viac

Červenovláska z Osvienčimu - Nechama Birnbaum - cena

Červenovláska z Osvienčimu

Rosie vždy hovorili, že jej ryšavé vlasy sú prekliatím, no ona tomu nikdy neverila. Často snívala o tom, ako bude vyzerať v bielom závoji po boku muža svojich snov. Jej život sa však desivo mení v roku 1944, keď musí opustiť svoj domov a po strastiplných udalostiach končí na tom najhoršom mieste na celej zemi – v Osvienčime. Hneď po príchode jej oholia hlavu a spolu so svojimi nádhernými vlasmi stráca aj život, ktorý tak milovala. Vo všetkom tom chaose….čítať viac