Knižná recenzia: Izba

• Rok vydania: 2017
  • Pôvodný názov: Room
  • Počet strán: 304
  • ISBN: 978-80-551-2424-7

Naozaj vedie z každého pekla cesta von?

Štyri steny, jedna tvár, prísny režim, možnosť úniku v nedohľadne. Žiadna zmena, žiadne prekvapenie, iba to, na čo ste zvyknutí už niekoľko rokov… Viete si predstaviť takýto život?

Päťročný Jack žije uväznený v jednom priestore od svojho narodenia. Hoci to berie ako hru, jeho matku tento režim psychicky ničí. Prečo tam musia byť? Prečo nemôžu vyjsť von, neprejdú sa po zelenej tráve a neotočia tvár k slnku? Nemôžu… Vo všetkom sa musia spoliehať na Starého Nicka – muža, ktorý im každú nedeľu nosí pozornosť v podobe jedla a príležitostných drobných darčekov. Podarí sa im niekedy z izby ujsť? A ak áno, zvládnu pobyt vo svete, ktorý sa črtá za dverami ich izby? Ako sa Jack prispôsobí prostrediu, ktoré doteraz poznal len z televízie?

„Sledujem reláciu o počasí. Nepriateľské vojsko oblieha zámok, naši dobrí vojaci stavajú barikádu. Brána sa nedá vylomiť. Obhrýzam si prst, teraz mi to mama aspoň nemôže vyčítať. Ktovie, koľko môjho mozgu sa už rozpadlo a koľko z neho ešte slúži? Napína ma na vracanie, tak ako keď som mal tri roky.“Emma Donoghue
...

Rozprávačom príbehu je malý Jack, čím kniha dostáva výnimočnú iskru. Je veľmi zaujímavé pozerať sa na situácie cez optiku päťročného dieťaťa. Na jednej strane istým súvislostiam nerozumie a vysvetľuje si ich po svojom, no na strane druhej niektoré udalosti opisuje až príliš dospelácky. Nie je preto ťažké občas pri čítaní pozabudnúť, že rozprávačom je malé dieťa. To, čo zažil dokázal vyrozprávať realisticky, bez detských či infantilných príkras.

Hoci je príbeh odohrávajúci sa v Izbe veľmi silný a v zahraničí zožal veľký úspech v podobe niekoľkých ocenení, nájdu sa i ľudia, ktorých nie celkom osloví. Dej je príliš obšírny a po čase môže mať čitateľ pocit, že ho rozsiahle dialógy iba odďaľujú od ďalších progresov v deji. Tiež sa nie každému môže pozdávať postava detského hrdinu. Jeho povaha a spôsob, akým nám reprodukuje príbeh odohrávajúci sa vôkol neho, nemusí každému čitateľovi ulahodiť. Izba predstavuje ukážkový príklad, ako môžu hlavné prvky príbehu niekoho upútať a iného zasa nechajú úplne chladným.

Napriek dialógom, ktoré sú niekedy až príliš natiahnuté, sa v texte mnohokrát vyskytnú mrazivé pasáže, pri ktorých čitateľa objele pot. Aj samotné dialógy a Jackove opisy často obsahujú momenty, ktoré vedia vyvolať strach, znechutenie či ľútosť. Ak ste si pred otvorením knihy prečítali anotáciu, nebude pre vás dej veľkým tajomstvom a budete informovaní aj o niektorých pokrokoch, ktoré sa v ďalších častiach knihy udejú. No v prípade, že ste tak neurobili a rovno sa ponorili do deja, budete si spočiatku klásť nemálo otázok. O akej izbe sa tu stále hovorí? Kto a prečo ich núti, aby tam žili? Opustia niekedy toto miesto?

• pre milovníkov jemného napätia a psychologických románov
  • ak vás oslovil film Izba a chcete si prečítať jeho knižnú predlohu

• rozprávačom príbehu je 5ročný chlapec
  • vďaka častým dialógom sa kniha nesmierne rýchlo číta
  • niekoľko silných momentov
  • príbeh čiastočne odhaľuje zákutia duše týranej a väznenej osoby

• niektoré pasáže sú zbytočne dlhé a dej nikam neposúvajú
  • hlavný motív sa môže viacerým čitateľom už zunovať

Izba je zaujímavou, i keď trochu drsnou spoveďou chlapca, ktorý si svoje rané detstvo prežil v nepríjemných a ťažkých podmienkach. No vnímal ich on sám ako zlé? Ako mu mohlo chýbať niečo, s čím sa nikdy nestretol? Nebude na neho svet ukrývajúci sa za múrmi izby pôsobiť chaoticky, nebezpečne a hrozivo? Izba poskytuje dôkaz, že ľudská psychika znesie veľa, no všetko má svoje dôsledky, ktorých sa mnohokrát nemožno úplne zbaviť.

Dievča A - Abigail Dean - cena

Dievča A

Kto sa naučil žiť s traumatickou minulosťou a kto ju nikdy neprekonal? Lex Gracieová prežila kruté detstvo. Sadistickí rodičia ju aj jej piatich súrodencov neprestajne týrali, držali v dome o hlade, zväzovali reťazami, zamykali potme v špinavých nevykúrených izbách so zatemnenými oknami. Nečudo, že po vyslobodení sa dlho vyhýbala všetkému, čo ju spájalo s touto temnou časťou života. Po smrti matky sa však…čítať viac

Knižná recenzia: Dievča A

Mamina lož - Viktória Dominová - cena

Mamina lož

Natália sa pred rokmi rozhodla, že sa do svojho rodného domu nikdy nevráti. Ťažké detstvo i dospievanie po boku matky, ktorá jej ubližovala, mali zostať temnými spomienkami pochovanými v útrobách jej mysle. Plány jej však naruší matkina choroba, ktorá naštartuje šialený kolotoč udalostí. Keď matka navyše nečakane zmizne, Natália po úraze hlavy príde o dôležitú časť spomienok….čítať viac

Tajné životy - Biba Bohinská - cena

Tajné životy

Úspešný televízny seriál Tajné životy z produkcie RTVS oslovil divákov neľahkou témou – ukázal príbehy týraných žien. Otvorene hovoril o tajomstvách skrývaných za múrmi domovov, vine a nevine, nádejách a druhých šanciach žien i mužov, ktorí hľadajú nové začiatky v živote. Pomáhajú im v tom pracovníci azylového domu Druhá šanca. Jednotlivé osudy vám teraz ponúkame v knižnej podobe….čítať viac