Knižná recenzia: Ľahká ako vták

• Vydavateľstvo: Arkus
  • Rok vydania: 2004
  • Pôvodný názov: Völlig schwerelos
  • Počet strán: 133
  • ISBN: 8088822653

Ľahká ako vták vám ukáže, čo sa deje v duši človeka, ktorý trpí poruchou príjmu potravy…

Vyčnievať z radu sa v tínedžerskom veku veľmi neoplatí. Hlavne vtedy nie, ak vás od vašich spolužiačok odlišuje nejaké to kilo nalepené na bokoch. S najväčšou pravdepodobnosťou budete v takomto prípade čeliť štipľavým a ostrým poznámkam. Miriam presne vie, o čom je teraz reč. Zažila to na vlastnej koži a povedala si, že to už viac znášať nebude

Tak začala konať. Prísna diéta, tvrdý režim, nejaké to cvičenie. Čo najmenej prijatých kalórií a čo najviac vydanej energie. Dokedy však telo dokáže takto fungovať? Celý deštrukčný proces má korene v incidente, ktorý sa odohral počas telesnej výchovy. Miriam sa pred kolektívom strápnila pri cviku s bradlami a s potupou sa musela pozerať na ľahučkú a ohybnú spolužiačku, ktorá ho bez problémov zvládla. Posmešky, ktorými ju spolužiaci obsypali, vyústili až do nenávisti k vlastnému telu.

„Znovu som odpadla! Jasné, všetci si mohli myslieť, že im predvádzam veľkú šou. Pozrite, ako sa tučná Miriam pretŕča! Kráľovná tlsťochov chce vzbudiť pozornosť. Aké nechutné divadlo! Robí všetko preto, aby ju Bobby znovu zobral do náručia.“Marliese Arold
...

Kniha dokonale zachytáva pocity mladého človeka, ktorý bol z nejakého dôvodu vyradený z kolektívu. Odmietanie seba samého, zlosť a hnev na vlastné telo, pocit, že ste iní, horší, škaredší ako tí ostatní… Miriam sa na seba pozerá cez naštrbenú optiku a čím viac jej telo trpí, tým väčší pocit zadosťučinenie sa dostavuje.

Možno ste už dávno vyrástli z tínedžerských čias a kilá navyše síce vnímate ako nutné zlo, ktoré patrí k životu a netreba mu venovať prehnanú pozornosť. V tom prípade si môžete pomyslieť, že vám táto kniha do života nič neprinesie a je zbytočné ju vo vašom veku otvárať. Hoci je príbeh primárne určený pre tínedžerov, nič katastrofálne neudeje, ak sa do nej začítajú aj dospelí.

V knižke je totiž zhrnutých pár príznakov, ktoré okolie človeka trpiaceho na anorexiu či bulímiu spočiatku nevníma. Vďaka tomuto príbehu však uvidíte, že i tie najbanálnejšie symptómy, ktorým sa nedostáva veľkého záujmu, môžu vyústiť do poriadnej drámy. Navyše tu máte na striebornej tácke naservírovaný pohľad do duše mladej dievčiny, ktorá podvedome ničí samu seba. Knižku tak ocenia aj mamy mladých slečien, ktoré sa len ešte začínajú udomácňovať vo veľkom svete plnom nástrah.

V príbehu sa občas vyskytnú pasáže, pri ktorých máme pocit, že sa už dlho nič neudialo. Ak by sa dej krútil len okolo Miriaminých stravovacích problémov, pravdepodobne by ju väčšina tínedžerov ani nedočítala. Autorka sem preto celkom prezieravo vsunula romantickú zápletku, ktorá k sebe pripúta najmä mladé dievčatá.

• pre tínedžerov a dospievajúcu mládež
  • pre každého, koho zaujíma problematika porúch príjmu potravy
  • pre rodičov, ktorých dieťa vstupuje do tínedžerského veku
  • ak vo svojom okolí máte niekoho, kto trpí anorexiou alebo bulímiou

• autenticky zobrazená problematika anorexie a bulímie
  • príbeh hodnoverne zachytáva pocity mladého človeka
  • kniha poukazuje na príčiny porúch príjmu potravy
  • rýchle čítanie
  • romantická zápletka robí knihu v očiach mladých čitateľov ešte zaujímavejšou

Ľahká ako vták predostiera problematiku, ktorá, žiaľ, bude stále aktuálna. Anorexia a bulímia sú síce pojmy, ktoré sa v širokej verejnosti stali známymi, no stále nevieme, ako ich zo spoločnosti odstrániť. Knihu odporúčame ako mladým ľuďom, tak aj ich rodičom, ktorí pochopia, že príčiny veľkých problémov spočívajú s maličkostiach, nad ktorými väčšinou dospeláci len mávajú rukou.

Neinstantne krásna - Nikoleta Vujisic - cena

Neinstantne krásna

Žijeme vo veľmi zvláštnej dobe. Na prvé priečky v našich rebríčkoch hodnôt kladieme svoj vzhľad a veríme, že čím viac sa budeme podobať na tie dokonalé ženy, ktoré denne vidíme na obálkach časopisov, v reklamách v televízii a na sociálnych sieťach, tým väčšie uznanie vo svete dostaneme. Chceme vyzerať presne tak krásne, ako všetky tie umelo bezchybné bytosti a sme ochotné pre to urobiť všetko. Našimi najlepšími…čítať viac

Som rada, že mama zomrela - Jennette McCurdy - cena

Som rada, že mama zomrela

Otvorená spoveď Jennette McCurdy o tom, ako sa stala detskou herečkou, o poruchách príjmu potravy, závislosti a o komplikovanom vzťahu s panovačnou matkou, ale aj o tom, ako sa jej znovu podarilo prevziať kontrolu nad vlastným životom. Jennette McCurdy mala len šesť rokov, keď absolvovala prvý herecký konkurz. Matkiným snom bolo, aby sa jej jediná dcéra stala hviezdou a Jennette pre to robila…čítať viac

Knižná recenzia: Som rada, že mama zomrela

Věčně věrný nepřítel - anorexie - Michaela Hošková - cena

Věčně věrný nepřítel – anorexie

Skutečný příběh ženy, která onemocněla anorexií na sklonku 80. let, kdy veřejnost i lékaři o této nemoci věděli pramálo. Tomu odpovídalo i tápaní při léčbě, jež přispělo k nepříjemným zdravotním následkům, které autorku provázejí po celý život. V tomto upřímném vyprávění najdete plno paradoxů, varování a ujištění, že touha po dokonalosti se může změnit ve strach z toho, co je pro všechny nutností k přežití…čítať viac