Knižná recenzia: Medveďovce

Autorka: Fredrik Backman

• Počet strán: 440
  • Rok vydania: 2018
  • ISBN: 9788055161273
  • Originálny názov: Björnstad

Neobyčajný príbeh s obyčajnými ľuďmi…

Mestečku Medveďovce nikto nepripisuje žiadnu dôležitosť. Teda až na jeho obyvateľov. Svoju jedinú nádej vidia v hokeji – ak ich domáci tím tento rok zvíťazí, mestu to prinesie všetko, čo potrebujú – peniaze, prestíž a pozornosť tých, ktorí sa im doteraz len posmievali.

Každý odhliadnuc od toho, či holduje športu, je nastávajúcim zápasom úplne posadnutý. Družstvo pilne trénuje a vyzerá to tak, že sľubný výsledok zápasu nemá čo pokaziť. No to by nebol život, aby šiel hladko. A v Medveďovciach obzvlášť…

„Onedlho sa zobudí mestečko a zdá sa, že aj slnko plánuje vykuknúť už čoskoro. Všetci sa zobudia do sna o tom, ako všetko zmení zápas juniorského tímu. Ako donúti aj okres, aby sa znova zaujímal o zapadákov v lesoch. Ako mu pridelí hokejové gymnázium, ba čo viac – možno aj nákupné stredisko. Aby sa konečne začalo hovoriť, „keď dorazíte do Zubrovky, pokračujte v ceste“, namiesto terajšieho „ak sa dostanete do Medveďoviec, už ste v háji“.“Fredrik Backman

Istá časť čitateľov bude mať trochu problém sa do knihy začítať. Môže za to predovšetkým fakt, že v knihe vystupuje pomerne veľký počet postáv a chvíľu potrvá, kým sa s každou z nich publikum zoznámi a vcíti sa do ich kože, rodinného zázemia a problémov, ktorými si práve prechádzajú.

V jednej kapitole autorova pozornosť nevydrží príliš dlho pri jednej skupine postáv, a tak najmä na začiatku knihy je trochu ťažšie zorientovať sa v ich životných osudoch – len čo začnete vnímať jeden okruh hlavných charakterov, autor už skočí „o dom ďalej.“ Našťastie sú jednotlivé postavy tak autentické a originálne, že proces zoznamovania dlho netrvá. Je však možné, že pár čitateľov sa so začiatkom príbehu trochu potrápi.

O to viac však budú nadšení, keď sa príbeh naplno rozbehne a v menách a ich vzájomných vzťahoch budú konečne ako doma. Až časom čitateľ zistí, že v postavách spoznáva seba a svojich bližších či vzdialenejších známych. Hrdinovia v Medveďovciach sú totiž úplne obyčajní ľudia a každý z nich sa potýka s problémami a citovými búrkami, ktoré sú blízke každému z nás.

„Medzi najjednoduchšie pravdy – rovnako často opakované ako ignorované – patrí tvrdenie, že nezáleží na tom, či dieťaťu poviete, že zvládne čokoľvek alebo nič, lebo pravdepodobne sa nemýlite.“Fredrik Backman

Hoci je ústrednou témou hokej, príbeh ani zďaleka nie je len o športe. V tomto prípade hokejový zápas slúži ako prvok nápomocný k dosiahnutiu iných cieľov, ktoré si autor zadal. Navyše sa tu opäť ukázal autorov talent – dotknúť sa citov svojho publika aj prostredníctvom banálnej situácie. Na to, aby autor niekoho dojal, rozosmútil či prinútil premýšľať o živote, nemusí vytvárať veľké drámy. Úplne mu stačí zobrazenie života ako takého. Dojatie a smútok čitateľov tu teda nie sú vyvolané prvoplánovo, no sú prirodzenou reakciou na príbeh.

Fredrik Backman opäť napísal jeden výnimočný príbeh nabitý človečinou a emóciami, ktoré sú čitateľovi tak blízke, že sa im jednoducho nevyhne. Plastické postavy, uveriteľné situácie, pevné putá, ktoré sa časom trhajú, pravdy vyplývajúce z bežných situácií, ktoré nemožno spochybniť. Medveďovce sú presne tým typom knihy, pri ktorej slová nestačia na to, aby ste opísali, aká je skvelá. Túto knihu musíte prečítať a zažiť, aby ste jej jedinečnosť a hĺbku pochopili. Ak sa vám bude začiatok čítať trochu ťažšie, určite pokračujte ďalej. Kniha rozhodne stojí za to

• pre všetky vekové kategórie
  • pre fanúšikov Fredrika Backmana
  • ak hľadáte netradičný príbeh, v ktorom na vás čaká množstvo emócií
  • ak obľubujete postavy, ktoré vystupujú ako obyčajní ľudia so všetkými svojimi chybami a neresťami

• príbeh s množstvom emócií
  • dojatie ani smútok nie sú prvoplánovo vyvolané
  • autor má dar vystihnúť krásu všedného okamihu
  • množstvo pekných myšlienok a skrytých odkazov
  • napriek svojej hĺbke kniha čitateľa nevyčerpáva

• príbeh má trochu dlhší rozbeh a je spočiatku ťažšie zorientovať sa v menách a ich životných osudoch

• Peter, Mira a Maya Anderssonovci
    • Ana; Amat a Fatima, Kevin
    • Benji, David, Sune
  • Miesto: fiktívne mestečko Medveďovce
  • Témy: priateľstvo, hokej, zápas, priznanie, krivda, prehra, rodičia a deti, znásilnenie

Fredrik Backman (narodený 2. júna 1981) je švédsky autor, bloger a publicista. Napísal knihy Muž menom Ove, Things My Son Need to Know about the World, Britt-Marie Was Here, atď. V jeho rodnom Švédsku boli knihy bestsellermi číslo jeden. Backmanove knihy vyšli vo viac ako dvadsiatich piatich jazykoch. Píše pre švédske noviny Helsingborgs Dagblad a pre švédsky pánsky časopis Moore Magazine. Backman debutoval ako spisovateľ v roku 2012 s Mužom menom Ove. Fredrik Backman sa oženil s Nedou Shafti Backmanovou v roku 2009. Majú spolu dve deti. Jeho druhá kniha, Things My Son Need to Know about the World, bola založená na jeho vlastných skúsenostiach s rodičovstvom. Označil to za „dysfunkčnú príručku rodičovstva“.

Fredrik Backman autor

Fredrik Backman autor

Medveďovce – Fredrik Backman – cena

Medveďovce

Štyridsiatnik Peter Andersson sa po skončení profesionálnej hokejovej kariéry v Kanade vracia do rodných Medveďoviec, malého mesta s veľkými snami, kde je len zima, tma a nezamestnanosť. Má v úmysle postaviť na nohy svoj materský klub, zložený z miestnych juniorov. Spolu s ním prichádza jeho manželka Mira, zmietajúca sa medzi túžbou po kariére úspešnej advokátky a pokojným životom manželky a matky v mestečku uprostred….čítať viac

...