Na konci naozaj obaja umrú Adam Silvera - recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Na konci naozaj obaja umrú

Autor: Adam Silvera

• Vydavateľstvo: CooBoo
  • ISBN: 9788056627228

Knihu nájdete v eshope:

Názov, ktorý neklame, no čitateľovi zlomí srdce…

Predstavte si, že vám jedného dňa zazvoní telefón a hlas na druhej strane vám oznámi, že do 24 hodín zomriete, a vy nemáte moc to nijako zvrátiť. Pracovník na infolinke vám, tak ako desiatkam ľudí v tento deň pred vami, popraje úprimnú sústrasť a pripomenie vám, aby ste posledné hodiny svojho života nezabudli žiť a vyhli sa nikam nevedúcemu trúchleniu. Pre postavy v tejto knihe je to realita. Nik totiž nechce obdržať telefonát z Linky smrti.

Príbeh na striedačku rozprávajú dvaja chlapci na prahu dospelosti – Mateo a Rufus, ktorých osudy spojil práve neočakávaný prichádzajúci hovor z Linky smrti, ktorý sa vždy ohlási špecifickým výstražným zvonením. Bolo krátko po polnoci, nový deň sa práve len rozbiehal a oni sa dozvedeli, že dnes zomrú. Mateo, ktorý vyrastal bez mamy, sa okrem najlepšej kamarátky Lidie nemá s kým rozlúčiť – jeho otec je totiž momentálne v kóme po mozgovej príhode. Rufusovi pred niekoľkými mesiacmi zobral telefonát z Linky smrti celú rodinu, rodičov i jeho sestru, a tak sa dostal do pestúnskej starostlivosti. Dvaja mladí muži sa skontaktujú cez aplikáciu, ktorá slúži na to, aby si tí, ktorých dnes čaká smrť, našli posledného priateľa, s ktorým prežijú posledné hodiny svojho života. Zdalo by sa, že pôjde o deň, kedy všetko stratia, no opak je pravdou. Oni všetko, čo im doteraz chýbalo, ešte len nájdu.

„,Mateo, s ľútosťou vám oznamujem, že niekedy počas nasledujúcich dvadsiatich štyroch hodín vás postihne nečakaná smrť. A hoci nemôžeme urobiť nič s tým, aby sme ju oddialili, stále máte šancu dnes žiť.´ Posol ďalej rozpráva o tom, že život nie je vždy fér, potom vymenuje udalosti, ktorých by som sa dnes mohol zúčastniť. Nemal by som sa na ne hnevať, ale je zjavné, že ju nudí odriekanie viet, ktoré má vypálené v pamäti, lebo už stovkám, možno i tisíckam ľudí hovorila o tom, že čoskoro zomrú.“Adam Silvera

Hoci sa príbeh odohráva v alternatívnom svete, od prvej strany je uveriteľný. Autor svoju ideu o prichádzajúcich hovoroch, ktoré sú definitívnym rozsudkom nad niekoho životom, podporuje aj ďalšími prvkami – atrakciami špeciálne navrhnutými tak, aby ste v nich mohli stráviť svoj posledný deň, či aplikáciou, ktorá spája tých, čo umrú, s ich posledným priateľom, čo s nimi strávi posledné hodiny života.

Obaja na konci naozaj umrú je názov knihy, ktorý možno označiť za spoiler, no napriek tomu čitateľ dúfa, že sa stane zázrak a dvojica chlapcov poprie zákony Linky smrti. V knihe možno nájsť množstvo pekných myšlienok a momentov, ktoré udrú na čitateľovo srdce a prinútia ho analyzovať i svoj život. Otázku, či svoj žije podľa predstáv a či nedovoľuje strachu, aby mrhal jeho drahocenným časom, si skôr či neskôr bude klásť každý čitateľ.

„Najviac mi bude chýbať Budúci Mateo. ktorý by sa možno uvoľnil a žil. Je ťažké jasne si ho predstaviť, ale ja si Budúceho Matea predstavujem, ako skúša nové veci, napríklad fajčí trávu s kamarátmi, robí si vodičák, nastupuje do lietadla do Puerto Rica, aby sa dozvedel viac o svojich koreňoch. … Bezpochyby by mal na pohrebe tlačenicu a kar po jeho smrti by trval celý víkend. … Budúci Mateo by mal oveľa väčší zoznam priateľov, ktorí by mu chýbali.“Adam Silvera
...

Hlavné postavy Mateo a Rufus disponujú úplne rozdielnym charakterovým profilom, ktorých kontrast najviac vyniká v konkrétnych situáciách. Ich minulosť, v ktorej Linka smrti takisto zohrala podstatnú úlohu, pridáva obom postavám hĺbku. Do príbehu, ktorý sa rozprestiera na horizonte jedného necelého dňa, sa postupne dostávajú aj iné postavy – Mateova kamarátka Lidia či iní ľudia, ktorým sa Linka smrti v tento deň ozvala. ozvala. Pred očami čitateľa sa tak začína vyskladávať jeden ucelený obraz osudov, ktoré sú medzi sebou viac či menej prepojené.

Adam Silvera je mladý tridsiatnik, ktorý začal písať už v 10tich rokoch. Po mame zdedil španielske korene a momentálne žije v New Yorku, kde i vyrastal. Jeho prvá kniha More Happy Than Not vyšla v roku 2015, pričom najväčšiu slávu mu priniesla až kniha Obaja na konci naozaj umrú, ktorú uviedol na trh o dva roky neskôr. Spolu s autorkou YA románu Ja, Simon, Becky Albertalli napísal román Čo ak sme to my. V slovenčine vyšiel v roku 2019 vo vydavateľstve Slovart.

Adam Silvera autor

Adam Silvera autor

Hoci ide o young adult literatúru, prečítať si ju pokojne môže i dospeláci. Zatiaľ čo mladý čitateľ bude sledovať skôr ľúbostnú zápletku, dospelí v nej nájdu aj iné posolstvá o hodnotách života. Uveriteľný dej, neustála gradácia, permanentné očakávanie, čo bude ďalej… Kto sa začíta do Obaja na konci naozaj umrú, jednoznačne vsadí na istotu. Sami sme boli prekvapení, na akú vynikajúcu knihu sme natrafili.

• pre mladých čitateľov aj pre dospelákov
  • pre milovníkov young adult literatúry

• dej sa začína hýbať už od prvej strany
  • originálny námet
  • mnoho pekných myšlienok
  • rýchle a napínavé čítanie, ktoré okamžite upúta
  • od knihy je ťažké sa odtrhnúť
  • čitateľ neustále čaká, čo bude ďalej
  • kniha pobáda k tomu, aby sa čitateľ zamyslel nad vlastným životom

Odporúčané LGBT knihy

Čo ak sme to my Adam Silvera Becky Albertalli cenaa

Cena: od 12,95 €

Čo ak sme to my

Arthur trávi prázdniny v New Yorku a práve Broadway ho naučil, že vesmír vás môže prekvapiť nezabudnuteľnou romancou vtedy, keď to najmenej čakáte. Ben je presvedčený o tom, že vesmír sa nemá čo starať do jeho života. Ak by mu totiž kryl chrbát, určite by teraz nesmeroval na poštu, aby odoslal balík s vecami po bývalom priateľovi…..čítať viac

Láska je láska Daniela Slávik cena

Cena: od 10,44 €

Láska je láska

Nie vždy dokážeme naplniť očakávania blízkych. Obzvlášť vtedy, keď nás spoločnosť označí ako iných… Kto by mal za nami stáť v dobrom aj v zlom? Tí, ktorí nás vychovali, alebo úplne cudzí ľudia, s ktorými nás spojila práve odlišnosť? ….čítať viac

Knižná recenzia: Láska je láska

Nick a Charlie - Novela k Srdcerváčům Alice Osemanová cena

Cena: od 11,34 €

Nick a Charlie – Novela k Srdcerváčům

Všichni ví, že Nick a Charlie jsou dokonalý pár – jsou nerozdělitelní. Ale teď Nick odchází na vysokou školu a Charlie zůstane na střední sám. Všichni se ptají, jestli zůstávají spolu, ale co je to za hloupou otázku?! Vždyť tohle je Nick a Charlie, proboha!….čítať viac

Aktualizované: 25. 10. 2023