To Stephen King - recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: To

Autor: Stephen King

• Recenzent knihu čítal: 13 hodín
  • Počet strán: 1056
  • ISBN: 9788055169613

Nevysvetliteľné zlo, ktoré sa vracia…

Ako možno zabojovať proti niečomu, čoho identitu nepoznáme? Ak chceme v sebaobrane tasiť zbrane, musíme poznať útočníka… Je možné poraziť silu, ktorú sme pred rokmi iba zastavili? Stephen King vo svojej rozsiahlej knihe poskytuje čitateľom skutočne netradičný mrazivý zážitok. Má však toto dielo, ktoré sa dočkalo i filmovej adaptácie nejaké temnejšie stránky?

V mestečku Derry začína po rokoch opäť zúriť neuchopiteľné zlo, ktoré bolo v päťdesiatych rokoch 20. storočia predčasne zastavené partiou detí. Dokázali odhaliť identitu stvorenia, ktoré stálo za vraždou detských bytostí. Po viac ako dvadsiatich rokoch však zlo vyčíňa znovu a partia dnes už dospelákov, ktorí vedú vlastné životy, sa vracia do ich rodného mesta, aby katastrofu opäť včas odvrátili. Hrôza, na ktorú za podivuhodných okolností zabudli a dôsledkom ktorej nikdy nepocítili pravé šťastie, sa im v zatemnených mysliach postupne derie na povrch. Čelia tak nielen nástrahám, ktoré im zlo kladie pod nohy, ale i vlastným vnútorným démonom, nočným morám a strachom. Vymazal im niekto pamäť? Bude im ich vek momentálne nevýhodou? Môžu zlu čeliť iba deti? Podarí sa im zničiť niečo, čo pred rokmi dokázali iba zastaviť?

„Niekde hlboko v kanáli, už takmer naplneného dažďovou vodou (tam dole nemohol byť vôbec nikto, okríkol neskôr okresný šerif reportéra z Derry News tak nervózne a zlostne, až to znelo ako volanie v agónii; ten prúd by strhol aj samotného Herkula), sa Georgeova loďka z novinového papiera hnala pomedzi stemnené komnaty a dlhé betónové siene, ktoré hučali a zuneli pod prívalom vody.“Stephen King
...

Začiatok príbehu môže na poslucháča pôsobiť komplikovane či príliš rozťahane. Nakoľko však kniha má viac ako 1000 strán, nič iné ani nemožno čakať. To pravé zlo sa zo stránok vynára až neskôr, a preto je potrebné postupne nasávať atmosféru, ktorú autor krok za krokom stupňuje. Príbeh je aj kvôli jeho začiatku určený skôr náročnejším čitateľom, respektíve takým, ktorí si vedia počkať a netrvajú na okamžitom vystrieľaní všetkých autorových tromfov.

Čitateľovi sa v knihe rozprestierajú dve časové obdobia – roky 1958 a 1985. Oba časové horizonty sú uchopené veľmi zručne a autor ich preplietol skutočne sofistikovaným spôsobom. Tisícka strán dáva autorovi rovnako i priestor na to, aby dokonale vyprofiloval postavy a do detailov vypracoval identitu zla. Oba aspekty však zožnú úspech len u tej časti publika, ktorá si na ne potrpí a pravidelne ich v literatúre vyhľadáva. Nedočkavý čitateľ knihu odloží a viac sa k nej nevráti.

Perfektný rozprávačský štýl, ktorý svoju cieľovku upúta aj v menej dynamických pasážach, autorovi uprieť nemožno. Jeho majstrovstvo dosahuje akýsi vrchol práve v častiach, v ktorých „ide o veľa“ – či už ide o opisy navodzujúce strach, alebo o zvrátené okolnosti podané drasticky, s ktorými sa nemusí stotožniť každý čitateľ. Stephen King pri písaní tohto príbehu používal vskutku svojský meter – niektoré detaily rozoberal do špiku kostí a iné, rovnako čitateľsky atraktívne zase podal publiku v skrátenej verzii, prípadne im nekládol vyšší dôraz.

„To, čo uvidel, bolo také strašné, že jeho najhoršie predstavy pivničného monštra v porovnaní s tým vyzerali ako sladké sny: to, čo uvidel, ho jediným šľahom pazúrov pripravilo o rozum.
,Vznášajú sa,´ zamrmlal tvor v kanáli zastretým, posmešným hlasom. Držal Georgea za ruku hrubým červovitým pahýľom ťahal Georgea do tej strašnej tmy, kde voda uháňala, hučala, burácala a niesla svoj náklad búrkových trosiek k moru.“Stephen King

Kniha To dokáže publikum ohúriť. Spracovaním, atmosférou, rozsiahlou zápletkou, podaním i prístupom autora k textu. No rovnako si viem predstaviť, že sa s riadkami „literárne nestotožní“ každý čitateľ. Či už ho odradí komplikovaný úvod, alebo niektoré pasáže, z ktorých dýcha zvrátenosť. Zimomriavky strachu a hrôzy sa takisto nemusia prejaviť u každého. Fantastické prvky vrhajú tieň na okolnosti, ktoré v čitateľoch vzbudzujú najdotieravejšie otázky, dôsledkom čoho je mierne naštrbená uveriteľnosť príbehu.

Amerického spisovateľa hororov a fantastiky pozná snáď každý, a to nielen vďaka filmovým adaptáciám, ktoré preslávili jeho najveľkolepejšie diela. Stephen Edwin King doposiaľ napísal viac ako 50 románov, pričom sedem z nich uviedol na trh pod pseudonymom Richard Bachman. Medzi jeho najslávnejšie diela patria knihy Podpaľačka, Carrie, Geraldova hra, Dievča, ktoré malo rado Toma Gordona, alebo séria Temná veža. Adaptáciu jeho románu Príbeh vdovy Lisey môžete nájsť v ponuke Apple TV.

stephen King autor

Stephen King autor

To je napriek všetkému pozoruhodným kúskom. Čitateľov síce možno rozdelí na dva tábory, no skutoční milovníci prepracovaných príbehov s dôrazom na unikátnu atmosféru budú túto knihu milovať a považovať ju za jeden z najcennejších kúskov v ich knižnici. Recenzie na túto knihu sú plné superlatívov, a preto nehľadajte chybu v sebe, ak na príbeh budete mať iný názor. Každá kniha má totiž svojho čitateľa aj niekoho, kto v knihe pozitíva nájde len veľmi ťažko, a rovnaké pravidlo platí aj tu.

• pre skalných fanúšikov Stephena Kinga
  • ak hľadáte špecifickú strašidelnú knihu a neprekážajú vám dlhšie pasáže či rozsiahlejšie opisy

• komplikovaný a rozťahaný úvod
  • veľké množstvo opisov
  • čitateľ sa v deji mnohokrát stratí a nezaregistruje prechod medzi fantáziou a realitou či prítomnosťou a minulosťou

Knihy od Stephena Kinga

Cyntoryn zvieratiek Stephen King - cena

Cena: od 15,63 €

Cyntoryn zvieratiek

Doktor Louis Creed dostane nové zamestnanie a presťahuje sa s rodinou zo zadymeného Chicaga do idylického vidieckeho mesta Ludlow v Maine. Starý, ale pohodlný dom poskytuje dostatočný priestor na to, aby sa v ňom rodina cítila dobre a deti vyrastali…čítať viac

Geraldova hra 3. vydanie Stephen King cena

Cena: od 12,49 €

Geraldova hra 3. vydanie

V jedno popoludnie odchádzajú manželia Gerald a Jessie Burlingamovci do svojho letného domu pri jazere. Je už po sezóne a v okolí niet ani živej duše. To, čo sa začína ako pokus o spestrenie upadajúceho intímneho života manželov v strednom veku v podobe nezvyčajných, ale v podstate nevinných erotických hier,….čítať viac

Príbeh vdovy Lisey, 2. vydanie Stephen King cena

Cena: od 14,34 €

Príbeh vdovy Lisey

Každé manželstvo má dve srdcia a jedno z nich je temné. Každé manželstvo má vlastný jazyk, krásny, bolestný a desivý. A keď zostane len jeden z manželov, je naozaj sám? Až po dvoch rokoch od smrti manžela sa Lisey Landonová rozhodne nazrieť do jeho literárnej pozostalosti…čítať viac

Knižná recenzia: Príbeh vdovy Lisey

Aktualizované: 21. 10. 2023