Knižná recenzia: V šedých tónech (grafický román)

• Vydavateľstvo: CooBoo
  • Recenzent knihu čítal: 2 hodiny
  • Počet strán: 160
  • ISBN: 9788076617230
  • Originálny názov: Between Shades Of Gray

Príbeh, ktorý sa nikdy nemal stať…

Lina je mladé dievča z Litvy s obrovským talentom na kreslenie a po školských prázdninách by mala nastúpiť na umeleckú školu. Všetko sa však mení, keď ju ruské vojská s celou jej rodinou prinútia nastúpiť do vagóna pre dobytok, v ktorom ich čakajú neľudské podmienky. S mamou a mladším bratom je odlúčená od otca a po týždňoch náročnej cesty sú deportovaní do pracovného tábora na Sibíri. Tam ich okrem hladu, ktorý už verne spoznali, čaká aj nehostinná zima.

Nevediac, koľko času tu bude musieť stráviť, pozoruje, ako umierajú tí najslabší a ako jej blízki zápasia s chorobami. Zažíva hodiny tvrdej práce, šikanu od ruských vojakov, je svedkom znásilňovania a každú druhú noc ju nútia, aby podpísala dokument, v ktorom prehlasuje, že zločinec. Drastické scény sú prepletené jej spomienkami na domov a okamihmi, kedy sa zaľúbi do litovského chlapca Andriusa. Podmienky, v ktorých spolu s bratom vyrastajú, by však nemal prežiť nik a už vôbec nie deti…

„Bylo mi šestnást, sirotek na Sibiři, ale jedno jsem vědela. Zrovna o tomhle jsem nikdy nepochybovala. Chtěla jsem žít. Chtěla jsem vidět brášku dospět. Chtěla jsem znovu vidět Litvu. Chtěla jsem malovat venku na louce. Chtěla jsem vidět Andriuse s mými kresbami. Odsud ze Sibiře mohly vzejít jen dvě věci. Úspěch, tedy prežití, nebo neúspěch, smrt. Chtěla jsem žít. Chtěla jsem prežít.“Ruta Sepetys
...

V šedých tónoch možno niektorí čitatelia poznajú aj ako „klasickú knihu,“ v ktorej je tento príbeh rozpracovaný vo forme beletrie. V podobe grafického románu je však rovnako pútavý a autentický. Kniha obsahuje plnofarebné ilustrácie, ktoré výborne dotvárajú atmosféru celého hrôzostrašného príbehu.

Ide presne o ten typ knižky, ktorý už po niekoľkých stránkach čítať nechcete, no predsa v tom pokračujete – hrôzy, ktoré vám kniha ponúka, sú totiž tak silné a dychberúce, že je len ťažké udržať slzy. Keďže je rozprávačom mladé dievča, všetko je o to viac smutnejšie. V komikse sa tak môžete stretnúť s úmrtím novorodenca, odlúčením od rodičov, neľudskými podmienkami počas deportácie či týraním zo strany ruského vojska. Každý z týchto momentov je tu opísaný bez príkras, natvrdo a tak, ako sa skutočne odohral.

V závere knihy na čitateľov čaká autorkin odkaz – má litovské korene a k napísaniu tohto príbehu predchádzali stovky hodín pátrania a zhromažďovania spomienok konkrétnych ľudí, ktorí si všetky tieto hrôzy zažili alebo ich prežili ich rodičia. Jednoduché komiksové spracovanie tak poskytuje svedectvo z doby našich dejín, o ktorej sa v našich končinách veľa nehovorí. Ak sa totiž spomenie druhá svetová vojna, každý z nás si v mysli vybaví holokaust, no akoby sme zabudli aj na skutočnosť, že obeťami sa v týchto časoch stali aj obyvatelia Pobaltia.

V šedých tónech (grafický román) – Ruta Sepetys – ukážka z knihy

V šedých tónech je kniha plná kontrastov – nájdete tu nezlomnú lásku, ale aj obrovskú nenávisť. Komiksové spracovanie odporúčame nielen tínedžerom, ale aj dospelým a, popravde, malo by sa stať povinným čítaním. Hoci knihu prečítate rýchlo, bude vo vás doznievať ešte dlho.

• pre tínedžerov aj pre dospelých
  • v kontexte udalostí, ktoré sa vo svete odohrávajú dnes, by si mal knihu prečítať skutočne každý

• autentické zobrazenie silného príbehu
  • príbeh vyšiel aj vo forme beletrie, teraz dostal podobu grafického románu
  • krásne plnofarebné ilustrácie
  • emotívne a silné čítanie

• jediným mínusom je to, že príbeh je podložený skutočnými udalosťami a pri čítaní je ťažké udržať slzy

Odporúčané knihy od autorky Ruta Sepetys

Musím tě zradit - Ruta Sepetys - cena

Musím tě zradit

Rumunsko, 1989. Sedmnáctiletý Cristian Florescu sní o tom, že se stane spisovatelem, ale Rumuni nemají svobodu snít. Režim diktátora Nicolaea Ceauşesca provází izolace a strach. Na Cristiana se zaměří tajná policie a nutí ho, aby donášel na své blízké. Mladík se rozhodne riskovat vše, aby odkryl pravdu o režimu a ukázal světu, co se v jeho zemi děje. Když přijde čas, dychtivě se připojí k revoluci a je odhodlaný bojovat za změnu. Jaká je…čítať viac

Sůl moře - Ruta Sepetys - cena

Sůl moře

Druhá světová válka je téměř u konce. Statisíce Němců prchají před postupující Rudou armádou. Stejně jako Joana, Emilia a Florian, jejichž cesty se zkřížily na lodi, která slibovala spásu a cestu ke svobodě. Donuceni okolnostmi drží při sobě, ale když se zdá záchrana na dosah, udeří tragédie. Původ, kultura, společenský status? Nic z toho není člověku platné, nic z toho ho totiž neušetří. Všichni lidé na palubě teď chtějí jediné: přežít….čítať viac

Mlčící fontány - Ruta Sepetys - cena

Mlčící fontány

Madrid, 1957. Španělsko pod nadvládou diktátora Franka zoufale potřebuje peníze, a tak láká turisty a obchodníky. Mezi nimi je i osmnáctiletý syn ropného magnáta Daniel Matheson, který chce skrze čočku fotoaparátu poznat rodnou zemi své matky. Řízením osudu potká mladou Anu, díky níž odhaluje krutou každodenní realitu Španělů, a brzy se sám ocitá v ohrožení. Zvládne ve slunném městě, jehož ulicemi se plíží stíny občanské války…čítať viac