Knižná recenzia: Zrada

• Recenzent knihu čítal: 5 hodiny
  • Počet strán: 360
  • ISBN: 9788022021555
  • Originálny názov: Sting

Nič nie je tak, ako sa zdá…

Populárna autorka Sandra Brown vám prináša medzinárodný bestseller, plný nečakaných zvratov a dych vyrážajúceho sexuálneho napätia, ktoré vám nedovolia knihu odložiť, kým neprečítate poslednú stranu.

Jordie Bennetová a Shaw Kinnard sa po prvýkrát stretnú v bare tretej cenovej kategórie, a hoci si jeden druhého so záujmom všimnú, veci sa uberajú smerom, s ktorým nie tak celkom počítajú. Jordie do baru vylákal telefonát, v ktorom jej bolo oznámené, že v danom podniku získa informácie o svojom bratovi Joshovi, ktorý je momentálne na úteku a má kriminálnu minulosť. A Shaw sa v bare ocitol z dôvodu, že jeho úlohou je Jordie zabiť.

Plány, ktoré mal so svojím spoločníkom, sa však na poslednú chvíľu zmenia a Shaw Jordie unesie dúfajúc, že ho navedie k peniazom, ktoré ukryl jej brat. V mieste ich úkrytu sa však obaja zisťujú dve veci – že jeden druhému nemôžu veriť vôbec nič a že ich k sebe priťahuje čosi, čo je silnejšie ako ich vôľa. Vzťah únoscu a zajatkyne sa tak začína vyvíja úplne inak, ako by čakali. Vo vzduchu však nad nimi visí nielen nedôvera, ale aj ich minulosť, ktorá vôbec nie je priezračná a prináša so sebou jedno šokujúce odhalenie za druhým.

Myslím, že nebude výnimočný jav, ak bude mať čitateľ po dočítaní Zrady rozporuplné pocity. Predovšetkým ten typ čitateľa, ktorý si knihu kúpil na základe skutočnosti, že je bežne zaradená do kategórie trilery či kriminálky. Nejde totiž o kriminálku či triler v pravom zmysle slova, hoci v príbehu vystupujú vyšetrovatelia a dej je popretkávaný zločinom.

Zobrazenie týchto krimi prvkov je totiž podané veľmi svojsky, s osobitým rukopisom autorky. Vyšetrovateľský tím mnohokrát medzi sebou komunikuje prostredníctvom humorne ladených dialógov, no nie vždy tento humor do príbehu úplne „sadne“ a v celkovom kontexte to vyznieva, ako by si detektívi neuvedomovali vážnosť situácie a zľahčovali ju. O to viac ich postoj k prípadu kontrastuje s inými prvkami, ktoré sa v knihe objavia – na miesto činu sa presúvajú helikoptérov, vražda im naruší ich životy natoľko, že všetko ostatné ide okamžite bokom.

„Jordie Bennetová bola jednoducho nedostupná. S takou tvárou a postavou si mohla vyberať. Pri pohľade na ňu jednoducho neostal žiaden muž chladný. Čo bolo dosť nahovno. Shawa totiž najali na to, aby ju zabil.“Sandra Brown

Rovnako je aj vo dvojici Jordie a Shaw – krásky a drsného zásadového profesionála, ktorí často medzi sebou komunikujú, akoby vôbec neboli v pozícii zločinec a obeť. Miestami sa takisto zdá, že Jordie daná situácia, v ktorej sa ocitli, vôbec nenaháňa strach. Vzájomná príťažlivosť medzi nimi často preráža na povrch natoľko, až sa čitateľ očakávajúci strhujúci krimi príbeh, musí niekoľkokrát ubezpečiť, či si omylom nevzal zlú knihu a nezačítal sa do príbehu, ktorý s trilerom korešponduje len okrajovo.

Dobrou správou však je, že sa kniha číta nesmierne rýchlo, takže aj sklamaná časť čitateľov nebude mať pocit, že sa s príbehom dlho trápi. Nadovšetko sa ku koncu knihy prepracuje k záveru, ktorý je prekvapivý a obsahuje niekoľko zvratov, s ktorými nemožno počítať vopred. Autorka teda vymyslela príbeh, ktorý je celkom lákavý a zaujímavý, no jeho podanie s prímesou romantických prvkov nemusí sadnúť každému.