Recenzent: Janka Bitalová

• Vydavateľstvo: Tatran
  • Originálny názov: The Nine
  • Recenzent knihu čítal: 4 hodiny
  • Počet strán: 320
  • ISBN: 9788022213745

O ženách, ktoré prežili pochod smrti a ich nezlomnej odvahe…

Hélene, Zaza, Nicole, Lon, Guigui, Zinka, Josée, Jacky a Mena – deväť žien, ktoré spojil osud na ceste plnej bolesti a utrpenia. Prešli si hrdinskou činnosťou v odboji, mučením aj koncentračným táborom. Až raz sa im konečne na tzv. pochode smrti naskytne možnosť utiecť.

Mohli byť zastrelené alebo udané a následnej zavraždené, no ony odhladlane išli za slobodou, pričom mnohokrát ukázali nielen nebojácnosť, ale tiež schopnosť odhadnúť nepriateľa a zaujať v nebezpečnej situácii ten správny postoj. Zároveň však boli ovládané traumatickými udalosťami, ktoré ich postretli v koncentračnom tábore, strachom o svojich blízkych a v neposlednom rade aj zdravotnými problémami, ktoré vznikli dôsledkom ich väznenia.

V knihe sa tak čitateľ dozvie, aké konkrétne príbehy stoja za každou z deviatich žien, kto napokon odhalil ich osudy a rozhodol sa ich poskladať do jedného celistvého obrazu. Rovnako je tu podrobne popísané, ako sa ženám podarilo utiecť z pochodu smrti, ktorý neprežilo niekoľko desiatok tisíc Židov.

„Spolu ich bolo deväť. Držiac sa za ruky vyšli z radu a jedna za druhou poskákali do priekopy. Pritisli sa k vlhkej zemi v najhlbšej časti priekopy. Hélene cítila, ako jej srdce tlčie o rebrá. Bola taká smädná, že sa pokúsila oblízať blato. Nevedela sa prinútiť zdvihnúť hlavu, aby si overila, či ich nevidno, či ju nezastrelia, kým ležiac v priekope oblizuje zem.“Gwen Strauss
...

Kniha okrem iného predstavuje konkrétne príbehy jednotlivých deviatich žien, ktoré v čase, ako utiekli z pochodu smrti, mali krátko po 20tke. Napriek mladému veku mali za sebou pôsobenie v protinacistickom odboji, zatknutie, výsluchy, mučenie, koncetračné tábory, otrockú prácu a boj o holý život. Deväť žien zachytáva ich spoločnú cestu, v priebehu ktorej im hrozí nebezpečenstvo, zápasia s hladom a zlým fyzickým a miestami i psychickým stavom.

Spracovať v knižke deväť vzájomne prepletených príbehov, ktoré ústia do silného spoločného zážitku, nie je ľahká úloha. Čitateľ sa preto môže v texte chvíľami strácať – predovšetkým v pasážach, kedy sa zo samostatného príbehu niektorej zo žien prechádza späť na udalosti, ktoré prežili spoločne. Avšak v prípade, že by autorka vybrala len fragmenty z ich životov, rozbila by tým podstatu celého celku, ktorý sa jej podarilo vytvoriť.

Gwen Strauss pátrala v archívoch a informácie hľadala aj u príbuzných či známych hrdiniek. Zisťovala, čo prežili, v akých podmienkach sa ocitali, predstavovala si, ako sa mohli cítiť, a potom napísala knižku, ktorá o zverstvách nacistov autenticky vypovedá. Po prečítaní celej knihy možno zhodnotiť, že autorka k textu pristupovala s citom a trpezlivosťou, ktorú pri skladaní jednotlivých dielikov skladačky rozhodne musela mať.

Kniha Deväť žien predstavuje dôležité svedectvo o veľkom hrdinstve a nezlomnej vôli prežiť. Bolo by až tragické, ak by príbehy, ktoré sú tu zachytené, odišli spolu s hlavnými hrdinkami. Zmizla by tak možnosť, aby si ich posolstvo a cestu, ktorou si prešli, pamätali i ďalšie generácie, ktoré sa z celej hrôzy môžu poučiť.

• ak vás zaujímajú príbehy z 2. svetovej vojny a z prostredia koncentračných táborov
  • pre každého, kto obľubuje silné a autentické skutočné príbehy

• silný a autentický príbeh o nezlomnej vôli žiť
  • pútavé spracovanie
  • kniha zachytáva skutočné udalosti a je výsledkom dlhého pátrania
  • predstavuje výpoveď pre ďalšie generácie
  • súčasťou knihy sú aj fotografie žien

• občas je zložitejšie sa v deji okamžite zorientovať

Odporčané knihy

Mengeleho dievča - V. Stern Fischerová - cena

Mengeleho dievča

Skutočný príbeh plný utrpenia, temnoty, ale aj nádeje, chuti žiť a silnej túžby po spravodlivosti. Viola Fischerová po rokoch rozpráva svoj osud človeka, ktorý prežil peklo štyroch koncentračných táborov a pokusy šialeného doktora Mengeleho. Osud ženy, ktorá milovala a stratila svoju veľkú lásku, aby ju po vojne znova našla, no napokon sa vydala za niekoho iného a bola s ním šťastná. Rozpráva, ako aj vďaka nej chytili sadistickú dozorkyňu z Birkenau…čítať viac

Odsúdení prežiť - Wendy Holden - cena

Odsúdení prežiť

Keď Slovenka Priska, Poľka Rachel a Češka Anka prešli v roku 1944 cez nechválne známu bránu najväčšieho nacistického koncentračného tábora Auschwitz II. – Birkenau, ukrývali tajomstvo – všetky boli v druhom stave. Osamelé a vydesené sa v kútiku duše rozhodli, že si nenechajú vziať to jediné, čo im ostalo – svoj život a život svojich nenarodených detí. Tri bábätká sa narodili s odstupom niekoľkých týždňov a za nepredstaviteľne krutých…čítať viac

Červenovláska z Osvienčimu - Nechama Birnbaum - cena

Červenovláska z Osvienčimu

Rosie vždy hovorili, že jej ryšavé vlasy sú prekliatím, no ona tomu nikdy neverila. Často snívala o tom, ako bude vyzerať v bielom závoji po boku muža svojich snov. Jej život sa však desivo mení v roku 1944, keď musí opustiť svoj domov a po strastiplných udalostiach končí na tom najhoršom mieste na celej zemi – v Osvienčime. Hneď po príchode jej oholia hlavu a spolu so svojimi nádhernými vlasmi stráca aj život, ktorý tak milovala. Vo všetkom tom chaose….čítať viac

Janka Bitalová - recenzentka, redaktorka

Janka Bitalová

Jsem milovnice knih, která má sama blízko k psaní, a tak se moje studium zaměřovalo na jazykovou a literární kulturu. Od té doby však uběhla řada let, která byla plná čtení i napsání mnoha řádků na různá témata. Kromě toho ráda vyrábím různé drobnosti, peču dobroty, starám se o náš zvěřinec a poznávám nová místa.