Knižná recenzia: Spomienky na neho

Autorka: Colleen Hoover

• Vydavateľstvo: Pandora
  • Počet strán: 320
  • ISBN: 9788082470515
  • Originálny názov: Reminders of Him

O chybách, ktoré splácame nesmierne dlho…

Kenna Rowenová je mladá žena, na ktorú by nikto nepovedal, že sa práve vrátila z výkonu trestu. Za chybu, ktorá sa skončila tragicky, si odpykala päťročný trest, a hoci by sa mohlo zdať, že jej nízky vek ponúka dostatok času, aby začala odznova, niečo ju predsa len ťahá späť do minulosti.

Jej malá dcéra Diem, ktorá sa narodila už v čase, kedy bola vo väzení a do starostlivosti ju dostali rodičia jej priateľa. Pre to, čo urobila, však o nej nemajú najlepšiu mienku, jej návrat do ich mesta vnímajú ako hrozbu a robia všetky kroky potrebné k tomu, aby sa Kenna k svojej dcére nemohla ani len priblížiť.

Do jej života však vstupuje Ledger – najlepší priateľ otca jej dcéry, ktorý ju takisto nemôže vnímať v pozitívnom svetle. Avšak ako čas plynie a Ledger Kennu spoznáva, zisťuje, že pravda má vždy dve strany a že hodiť vinu len na jedny plecia vôbec nie je spravodlivé. Obaja si medzi sebou vytvoria vzťah, no už vopred vedia, že nič nepôjde jednoducho…

„Scotty bol dobrý. Kvôli tej osudnej noci som si vždy myslel, že Kenna nie je. Tá jediná príčina a jej následok. To jedno hrozné rozhodnutie, ktoré urobila. Ale čo ak sme len hľadali niekoho, na koho by sme mohli zvaliť vinu, pretože nás to všetkých tak veľmi bolelo?“Colleen Hoover

To, čo očakávate od tvorby Colleen Hoover, veľmi závisí od toho, aké tituly ste už od nej prečítali. Spomienky na neho nepredstavujú tú najlepšiu knihu od tejto autorky, no napriek tomu sa pri čítaní neobjavujú žiadne „zádrhely“ – príbeh sa číta nesmierne dobre a ľahko a takisto sa veľmi jednoducho prenášajú na čitateľa aj všetky emócie. Nejde o dojímavý srdcervúci príbeh, ktorý by rozplakal všetkých široko-ďaleko, no napriek tomu si čitateľ prejde pomerne rozsiahlou emočnou škálou.

Rozprávačmi sú Ledger a Kenna – kapitoly sprostredkujú pohľad na všetky situácie z pohľadu raz jednej, raz druhej postavy. Udalosti spred piatich rokov čitateľ spoznáva vďaka Kenniným listom, ktoré píše Scottymu – zosnulému otcovi svojej dcéry. Vďaka tomu sa v príbehu skladá ucelený obraz o tom, čo sa stalo kedysi a o dôsledkoch, ktoré to má na súčasnosť. Ide v podstate o identický motív, ktorý Colleen Hoover využila v knihe Končí sa to nami. Tam totiž takisto hlavná hrdinka písala ako dieťa listy moderátorke Ellen Degenerates, v ktorých sa jej zdôverovalo so všetkým, čo nikomu nemohla povedať. Tento prvok je omnoho zaujímavejší, akoby sa kapitoly venovali raz minulosti, raz súčasnosti.

Colleen Hoover sa narodila v roku 1979 v americkom štáte Texas. Svoj prvý román uviedla na trh v roku 2012 a okamžite sa stal bestsellerom. Jej tvorbu možno zaradiť do žánrov romantickej literatúry a young adult fiction. Medzi jej najznámejšie knihy patria Odvrátená tvár lásky, Beznádejná, Stratená nádej, Verity alebo Život jedna báseň. Titul Končí sa to nami je prvou časťou série s rovnakým názvom. V angličtine už vyšiel aj druhý diel It Starts With Us. Colleen Hoover momentálne žije so svojím manželom a tromi deťmi, pričom sa stále venuje písaniu.

Colleen Hoover autorka

Colleen Hoover autorka

V príbehu môže niekoho iritovať konanie hlavných postáv – mnohokrát sa správali ako tínedžeri z nejakej naivnej erotickej romance a príliš sa nechávali unášať svojimi pudmi, hoci okolnosti, ktoré sa odohrávali, boli viac ako závažné. Napríklad krátko po rozhovore o smrti Scottyho, najlepšieho priateľa Ledgera a partnera Kenny, skončili spolu spontánne v posteli, akoby v nich rozhovor nezanechal žiadne emočné dozvuky. Nebyť tejto magickej príťažlivosti, ktorá medzi nimi panovala a nie vždy bola načasovaná správne či dôstojne, kniha ako celok by pôsobila omnoho vyspelejšie.

Spomienky na neho je veľmi ťažké zhodnotiť niekoľkými vetami. Síce je dejová línia pomerne jednoduchá a dala by sa pomenovať ako predvídateľná, predsa len má kniha čosi do seba. Dotkne sa čitateľa, prinúti ho premýšľať o vine, chybách a odpustení, poukáže na to, že každá minca má vždy dve strany. Hoci nejde o veľkolepé dielo a má svoje chybičky krásy, určite ide o jeden z lepších titulov na poli knižnej romantiky.

• zaujímavý príbeh, ktorý upúta už od samého začiatku
  • rýchle a ľahké čítanie
  • príbeh dokáže v čitateľovi zanechať emóciu